
Historia sukcesu wrocławskiego producenta materiałów eksploatacyjnych do druku pokazana została jako przykład do naśladowania podczas specjalnego seminarium międzynarodowego programu FutureSME.
75% małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce nie jest w stanie przetrwać na rynku dłużej niż 7 lat – te wyniki badań pokazują, że na biznes trzeba mieć nie tylko pomysł, ale też długofalowy plan rozwoju. Wrocławska marka Black Point istnieje już od 23 lat i cały czas prężnie się rozwija. Jeden z czołowych krajowych producentów materiałów eksploatacyjnych do druku jest obecnie jedyną polską firmą, która uczestniczy w unijnym projekcie FutureSME. Podczas seminarium, które odbyło się 29 września we Wrocławiu, firma wystąpiła w roli eksperta. – To duże wyróżnienie dla naszej firmy, bo program jest realizowany przez czołowych europejskich fachowców. Cieszymy się, że nasz sukces może być inspiracją dla innych – mówi Anna Skałecka, wiceprezes Black Point SA.
FutureSME jest jednym z największych międzynarodowych projektów badawczych, którego celem jest wzrost konkurencyjności europejskiego sektora MŚP. Realizują go czołowi europejscy naukowcy oraz doświadczeni menadżerowie z 26 instytucji partnerskich. Częścią programu są seminaria organizowane w całej Europie, na których przedstawiane są najważniejsze problemy trapiące przedsiębiorstwa i sposoby ich rozwiązania. Wrocławskie spotkanie było pierwszym zorganizowanym w Polsce – Black Point wystąpił jako ekspert i opowiedział, jak osiągnąć sukces dzięki doskonaleniu procesów produkcji.
Jak to możliwe, że firma, która pod koniec lat 80 poprzedniego wieku, składała się z kilku osób, a jej siedzibą było ciasne mieszkanie, dziś będzie uczyć polskie i europejskie przedsiębiorstwa? – Do swojej pozycji doszliśmy małymi krokami. Firma od początku stawiała na rozwój, poszerzała ofertę, powiększała zaplecze, aż w końcu otworzyła własną linię produkcyjną – opowiada Anna Skałecka. Ale największy wpływ na to, że dziś Black Point może być przykładem dla sektora MŚP, miała decyzja sprzed siedmiu lat. – Wtedy rozpoczął się proces „odchudzenia” firmy zgodnie z filozofią Lean, która zakłada eliminację marnotrawstwa w zakresie produkcji, zarządzania czasem, zasobami ludzkimi, procesami i materiałami. Zaczęliśmy od drobnych zmian, a przez kolejne lata wprowadzaliśmy kolejne innowacje – dodaje. W ten sposób udało się zmniejszyć koszty produkcji o 30% i zwiększyć produktywność o 75%. Znakomite efekty wdrażania koncepcji Lean pozwoliły dołączyć firmie Black Point do programu FutureSME.
– Przykład Black Pointa pokazuje, jak efektywnie zwiększyć produktywność. Problem małych i średnich firm to myślenie tylko w kategoriach „dziś”, a nie „jutro”. Brak skanowania otoczenia i reagowania na zmieniający się rynek to częsty grzech. Wrocławski producent tego błędu nie popełnia – mówi dr Remigiusz Horbal z Lean Enterprise Institute Polska. Zdaniem eksperta o sukcesie decydują trzy czynniki. Oprócz perspektywicznego planowania jest to doskonalenie efektywności i produkcja materiałów o większej wartości dodanej. – Na tych płaszczyznach Black Point również radzi sobie dobrze. Nie próbuje konkurować ceną produktów, tylko ich jakością i niezawodnością, a do tego w pełni wykorzystuje swoją linię produkcyjną. Badania pokazują, że polskie firmy korzystają jedynie z 30% możliwości posiadanej technologii – mówi dr Horbal.
To, że Black Point dzieli się swoją wiedzą nie oznacza, że firma zrezygnowała z dalszego rozwoju. – Aktualnie koncentrujemy się na doskonaleniu ,,miękkich” obszarów przedsiębiorstwa, takich jak marketing, sprzedaż i administracja – mówi Anna Skałecka. – Mam nadzieję, że przedsiębiorcy skorzystają z doświadczeń Black Pointa, który pokazał, że małe przedsiębiorstwo może zamienić się w jednego z liderów branży – podsumowuje Remigiusz Horbal.
Black Point SA jest założycielem działającej na światowym rynku materiałów do druku Grupy Black Point. W jej skład wchodzą: spółka Black Point, producent i właściciel marki materiałów eksploatacyjnych Black Point, Eco Service, ogólnoświatowy broker pustych kartridży, niemiecka spółka TBG, która wspiera działania Eco Service na rynku zachodnioeuropejskim oraz Eco Service China aktywna na Dalekim Wschodzie. Firma Black Point ma ponad 20 letnie doświadczenie w branży. Od maja 2010 roku akcje Black Point SA są notowane na rynku NewConnect GPW w Warszawie.