Polak ubezpieczony, ale niezabezpieczony

przez Dominika Korzeniowska, Magdalena Żuk
353 odsłony

Składki na emeryturę to najczęściej wybierany przez pracowników benefit pozapłacowy. Na zabezpieczenie swojej przyszłości oraz ubezpieczenie na wypadek choroby pracownicy w pierwszej kolejności zamieniliby dodatkowe wynagrodzenie, gdyby musieli z niego zrezygnować na rzecz innego benefitu.

źródło: www.flickr.com
źródło: www.flickr.com

Takie wnioski przynosi badanie firmy doradczej i outsourcingowej Aon Hewitt – „European Employeee Benefits Benchmark Survey”. Są one tym bardziej istotne, że badanie to pokazuje również, iż w pokryzysowym czasie wielu pracowników myśli o zmianie pracy, a benefity pozapłacowe będą jednym z elementów branych przez nich pod uwagę przy zmianie pracodawcy.

Europejczyk lubi być zabezpieczony

Choć popularność benefitów pozapłacowych jest różna w zależności od kraju, składka emerytalna jest niezaprzeczalnie pierwszym wyborem pracowników – średnio 50% osób w badanych firmach w Europie wskazało na nią w odpowiedzi na pytanie, na co w pierwszej kolejności zamieniliby część swojego wynagrodzenia. Różnice w odsetkach wskazań tego świadczenia zależą przede wszystkim od tego, jak bardzo rozbudowany jest system świadczeń socjalnych w danym państwie. W krajach, gdzie te systemy są atrakcyjne (np. Hiszpania, Francja) jest naturalnie mniejsza skłonność pracowników, by pozwolić pracodawcy, aby przeznaczył więcej niż 6% wynagrodzenia na plany emerytalne.

Jeśli chodzi o plany emerytalne, to spośród badanych krajów, w Hiszpanii i Francji jest największy odsetek pracodawców nieoferujących planów emerytalnych swoim pracownikom. Najmniejszy jest z kolei w Holandii i Danii. Europejscy pracownicy myślą jednak nie tylko w perspektywie emerytury, ale i nieco krócej. Jedna trzecia badanych w 10 krajach europejskich wybrałaby większą ochronę ubezpieczeniową, zamieniając część wynagrodzenia na finansowane przez pracodawcę składki na ubezpieczenie na wypadek choroby/nieszczęśliwego wypadku.

Najlepsi lepiej zabezpieczają pracowników

Jak pokazuje „Badanie Najlepsi Pracodawcy 2010 w Polsce”, programy emerytalne doceniane są przez Najlepszych Pracodawców. 20% spośród nich oferuje je wszystkim lub większości swoich pracowników (w porównaniu do tylko 6% spośród wszystkich przebadanych firm). Zupełnie niepopularne w naszym kraju są natomiast plany oszczędnościowe – oferuje je jedynie 1% pracodawców. Najbardziej popularne jest ubezpieczenie na życie i od nieszczęśliwych wypadków, które ma w swojej ofercie 48% pracodawców w Polsce. Wśród Najlepszych Pracodawców jest to jedno z kluczowych narzędzi pozapłacowej motywacji pracowników – 80% z nich oferuje tego typu ubezpieczenie swoim pracownikom.

Oferowanie świadczeń emerytalnych w Polsce to w dalszym ciągu bardzo elitarny benefit. Na początku roku 2011 w Polsce funkcjonowało nieco ponad 1 100 pracowniczych programów emerytalnych zarejestrowanych przez Komisję Nadzoru Finansowego, w których oszczędzało niewiele ponad 330 tysięcy Polaków. – Powyższe dane wraz z szacunkiem kilkuset programów pozaustawowych wskazują, iż w naszym kraju zaledwie ponad 2% ubezpieczonych korzysta z zakładowych form dodatkowego oszczędzania na emeryturę. To bardzo mały odsetek – mówi Marcin Wojewódka, radca prawny współpracujący z Aon Hewitt.

Wykres 1. Wybrane świadczenia oferowane pracownikom w Polsce


Pracownicy doceniają świadczenia

Wyniki Badania Najlepsi Pracodawcy 2010 pokazały, że nakłady na świadczenia pozapłacowe u Najlepszych Pracodawców przewyższają prawie dwukrotnie nakłady na świadczenia średnio w Polsce. Co istotne, za zwiększonymi inwestycjami w świadczenia idzie wzrost satysfakcji pracowników, aczkolwiek nieproporcjonalnie.

– Należy pamiętać, że aby zbudować satysfakcję i przywiązanie pracowników do firmy nie wystarczy jedynie zwiększać budżety na świadczenia pozapłacowe. Muszą one być bowiem odpowiednio dopasowane do demograficznego przekroju pracowników, a tym samym do ich potrzeb i preferencji. Muszą także być adekwatne zarówno do polityki wynagrodzeń, jak i kultury organizacyjnej firmy. Tylko wtedy mogą skutecznie realizować różne dodatkowe funkcje, np. jako narzędzie wspierające działania z zakresu Employer Brandingu. Wskaźnik satysfakcji ze świadczeń pozapłacowych wyraźnie pokazuje, jak zmienia się świadomość pracowników z posiadania dodatkowych benefitów, jakie daje pracodawca. Świadczenia z pewnością stały się już też powszechnym narzędziem konkurowania o pracowników na rynku zarówno przy pozyskiwaniu nowych jak i zatrzymywaniu w firmie najlepszych. Odpowiednio zbudowany pakiet świadczeń pozapłacowych z pewnością może być dla pracodawcy narzędziem motywacyjnym i wpierającym strategie HR – mówi Magdalena Czerwińska, lider oferty świadczeń pracowniczych w Aon Hewitt.

Wykres 2. Koszt świadczeń na pracownika i satysfakcja z pracy


Metodologia badania

Analiza europejskich tendencji została przygotowana na podstawie badania Aon Hewitt – „European Employeee Benefits Benchmark Survey (EEBB) 2010”, które bazuje na odpowiedzi 7 500 pracowników z takich krajów, jak: Belgia, Dania, Francja, Niemcy, Irlandia, Holandia, Norwegia, Hiszpania, Szwajcaria i Wielka Brytania. Analiza tendencji na polskim rynku została przygotowana na podstawie wyników Badania Najlepsi Pracodawcy 2010.

Mogą Cię również zainteresować