źródło: www.flickr.com
Takie wnioski przynosi badanie firmy doradczej i outsourcingowej Aon Hewitt – „European Employeee Benefits Benchmark Survey”. Są one tym bardziej istotne, że badanie to pokazuje również, iż w pokryzysowym czasie wielu pracowników myśli o zmianie pracy, a benefity pozapłacowe będą jednym z elementów branych przez nich pod uwagę przy zmianie pracodawcy.
Europejczyk lubi być zabezpieczony
Choć popularność benefitów pozapłacowych jest różna w zależności od kraju, składka emerytalna jest niezaprzeczalnie pierwszym wyborem pracowników – średnio 50% osób w badanych firmach w Europie wskazało na nią w odpowiedzi na pytanie, na co w pierwszej kolejności zamieniliby część swojego wynagrodzenia. Różnice w odsetkach wskazań tego świadczenia zależą przede wszystkim od tego, jak bardzo rozbudowany jest system świadczeń socjalnych w danym państwie. W krajach, gdzie te systemy są atrakcyjne (np. Hiszpania, Francja) jest naturalnie mniejsza skłonność pracowników, by pozwolić pracodawcy, aby przeznaczył więcej niż 6% wynagrodzenia na plany emerytalne.
Jeśli chodzi o plany emerytalne, to spośród badanych krajów, w Hiszpanii i Francji jest największy odsetek pracodawców nieoferujących planów emerytalnych swoim pracownikom. Najmniejszy jest z kolei w Holandii i Danii. Europejscy pracownicy myślą jednak nie tylko w perspektywie emerytury, ale i nieco krócej. Jedna trzecia badanych w 10 krajach europejskich wybrałaby większą ochronę ubezpieczeniową, zamieniając część wynagrodzenia na finansowane przez pracodawcę składki na ubezpieczenie na wypadek choroby/nieszczęśliwego wypadku.
Najlepsi lepiej zabezpieczają pracowników
Jak pokazuje „Badanie Najlepsi Pracodawcy 2010 w Polsce”, programy emerytalne doceniane są przez Najlepszych Pracodawców. 20% spośród nich oferuje je wszystkim lub większości swoich pracowników (w porównaniu do tylko 6% spośród wszystkich przebadanych firm). Zupełnie niepopularne w naszym kraju są natomiast plany oszczędnościowe – oferuje je jedynie 1% pracodawców. Najbardziej popularne jest ubezpieczenie na życie i od nieszczęśliwych wypadków, które ma w swojej ofercie 48% pracodawców w Polsce. Wśród Najlepszych Pracodawców jest to jedno z kluczowych narzędzi pozapłacowej motywacji pracowników – 80% z nich oferuje tego typu ubezpieczenie swoim pracownikom.
Oferowanie świadczeń emerytalnych w Polsce to w dalszym ciągu bardzo elitarny benefit. Na początku roku 2011 w Polsce funkcjonowało nieco ponad 1 100 pracowniczych programów emerytalnych zarejestrowanych przez Komisję Nadzoru Finansowego, w których oszczędzało niewiele ponad 330 tysięcy Polaków. – Powyższe dane wraz z szacunkiem kilkuset programów pozaustawowych wskazują, iż w naszym kraju zaledwie ponad 2% ubezpieczonych korzysta z zakładowych form dodatkowego oszczędzania na emeryturę. To bardzo mały odsetek – mówi Marcin Wojewódka, radca prawny współpracujący z Aon Hewitt.
Wykres 1. Wybrane świadczenia oferowane pracownikom w Polsce
Pracownicy doceniają świadczenia
Wyniki Badania Najlepsi Pracodawcy 2010 pokazały, że nakłady na świadczenia pozapłacowe u Najlepszych Pracodawców przewyższają prawie dwukrotnie nakłady na świadczenia średnio w Polsce. Co istotne, za zwiększonymi inwestycjami w świadczenia idzie wzrost satysfakcji pracowników, aczkolwiek nieproporcjonalnie.
– Należy pamiętać, że aby zbudować satysfakcję i przywiązanie pracowników do firmy nie wystarczy jedynie zwiększać budżety na świadczenia pozapłacowe. Muszą one być bowiem odpowiednio dopasowane do demograficznego przekroju pracowników, a tym samym do ich potrzeb i preferencji. Muszą także być adekwatne zarówno do polityki wynagrodzeń, jak i kultury organizacyjnej firmy. Tylko wtedy mogą skutecznie realizować różne dodatkowe funkcje, np. jako narzędzie wspierające działania z zakresu Employer Brandingu. Wskaźnik satysfakcji ze świadczeń pozapłacowych wyraźnie pokazuje, jak zmienia się świadomość pracowników z posiadania dodatkowych benefitów, jakie daje pracodawca. Świadczenia z pewnością stały się już też powszechnym narzędziem konkurowania o pracowników na rynku zarówno przy pozyskiwaniu nowych jak i zatrzymywaniu w firmie najlepszych. Odpowiednio zbudowany pakiet świadczeń pozapłacowych z pewnością może być dla pracodawcy narzędziem motywacyjnym i wpierającym strategie HR – mówi Magdalena Czerwińska, lider oferty świadczeń pracowniczych w Aon Hewitt.
Wykres 2. Koszt świadczeń na pracownika i satysfakcja z pracy
Metodologia badania
Analiza europejskich tendencji została przygotowana na podstawie badania Aon Hewitt – „European Employeee Benefits Benchmark Survey (EEBB) 2010”, które bazuje na odpowiedzi 7 500 pracowników z takich krajów, jak: Belgia, Dania, Francja, Niemcy, Irlandia, Holandia, Norwegia, Hiszpania, Szwajcaria i Wielka Brytania. Analiza tendencji na polskim rynku została przygotowana na podstawie wyników Badania Najlepsi Pracodawcy 2010.