źródło: www.flickr.com
Tymczasem programy referencyjne, które polegają na zatrudnianiu pracowników poleconych przez innych pracowników to bardzo korzystna metoda rekrutacji z punktu widzenia samej firmy. Na 100 największych firm amerykańskich, 85 ma wdrożone programy referencyjne. Firmy albo płacą pracownikom za polecenie znajomego do pracy, albo dają w zamian jakieś nagrody lub bonusy. Z tego powodu, zatrudnieni już pracownicy bardzo chętnie polecają „nowe” osoby. Nie tylko dla pieniędzy, ale również po to, by mieć w firmie współpracowników zaufanych i z wysokimi kompetencjami.
Pracodawcy, którzy wykorzystują programy referencyjne zauważyli kilka korzyści z umożliwienia pracownikom polecania znajomych do pracy. Według nich pracownicy są bardziej zaangażowani w firmę, ponieważ mają poczucie wpływu również na to, kto będzie z nimi pracował. Wydatki na rekrutację ulegają zmniejszeniu, ponieważ nie musimy uruchamiać całego procesu rekrutacyjnego. Nowo zatrudnione osoby otrzymują więcej wsparcia na początku pracy, gdyż osoby polecające czują się odpowiedzialne za nowego pracownika. Dodatkowo osoby zatrudniane w ramach programu wiedzą więcej o firmie i o tym jak się pracuje niż osoby, które rekrutowane są z zewnątrz i które czerpią informacje jedynie z internetu lub z tego, o co dopytają podczas spotkania kwalifikacyjnego. Co w efekcie, daje lepsze przygotowanie do pracy.