Public relations w biznesie MLM

przez Maciej Maciejewski

Media relations to najpożyteczniejsze narzędzie, które pomaga w budowaniu pozytywnego wizerunku firmy wśród kontrahentów i opinii publicznej. Tak wynika z niezależnego raportu „Analiza kondycji branży public relations”. Jak wykorzystać ten fakt w biznesie sprzedaży bezpośredniej i marketingu sieciowego?

źródło: Pixabay

Tuż za media relations, na kolejnych miejscach analizy znajdują się: zarządzanie kryzysowe i monitoring mediów. Jak PR pomaga w relacjach biznesowych? Opinia o danej marce przekłada się na postrzeganie jej przez potencjalnych kontrahentów. Może ona budować biznes bądź wpływać na niego destrukcyjnie. Poza tym oczywiście bardzo ważna jest tutaj również praca nad wizerunkiem marki czy nawet całej branży wśród społeczeństwa. Dlaczego?

Opinia w procesie zakupowym odgrywa kluczowe znaczenie. Jak wynika z raportu „Omni-commerce. Kupuję wygodnie” stworzonego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej, aż o 50% wzrosło znaczenie poszukiwania opinii o produkcie w procesie zakupowym. Podczas ostatniego zakupu tę czynność wykonało aż 38% badanych, a 27% porównało oferty. Co mówią te liczby? Konsumenci poszukują marek i produktów, które mają dobre opinie w internecie i są polecane przez innych użytkowników. Podobnie jest w biznesie.

Dobry PR pomaga w prowadzeniu negocjacji biznesowych. Firma, która ma dobrą opinię wśród klientów i kontrahentów, jest na lepszej pozycji negocjacyjnej. Artykuły w mediach czy na portalach, a także otrzymane wyróżnienia, np. podczas kongresów branżowych, świadczą o renomie przedsiębiorstwa, jego skuteczności i ugruntowanej pozycji na rynku. Dlatego w budowaniu każdego biznesu pomagają działania z zakresu public relations.

– Istnieje wiele firm, które posiadają jakościowe i innowacyjne produkty, ale nie są znane opinii publicznej. Aby zaistnieć w świadomości konsumentów konieczne jest podejmowanie działań z zakresu public relations. Eksperci wielu firm przedstawiają odważne tezy, mówią o rozwiązaniach, wypowiadają się na temat rynku i są prekursorami trendów. Pojawiają się w mediach, a tym samym coraz częściej są na świeczniku. Firma, która jest aktywna w mediach, z miejsca plasuje się na lepszej pozycji negocjacyjnej, ma więcej klientów, współpracowników i lepszą reputację. Posiada bowiem ugruntowaną pozycję na rynku i jest postrzegana przez pryzmat eksperta w swojej kategorii – ­wyjaśnia Sebastian Kopiej, prezes zarządu w agencji PR Commplace.

Skutecznie prowadzone działania public relations przede wszystkim zwiększają wiarygodność marki w oczach odbiorców i kontrahentów.

Siła marki to podstawa sukcesu, a podstawą sukcesu w biznesie jest posiadanie silnej marki i ekspertów. Przedsiębiorstwo, aby zaistnieć na rynku, z jednej strony powinno oferować innowacyjne i dobre produkty, z drugiej zaś – zadbać o strategiczne zarządzenie komunikacją.

– Stałe utrzymywanie relacji z otoczeniem wpływa pozytywnie na budowanie wizerunku każdego przedsiębiorstwa. Agencje PR posiadają odpowiednie narzędzia do kreowania opinii o danej marce. Jednym z nich jest media relations rozumiane jako stała obecność ekspertów firmy w mediach. Dziś media to pojęcie szersze niż jeszcze 10 lat temu. Nie mówimy jedynie o telewizji, radiu czy portalach internetowych. Silnym narzędziem budowania marki własnej jest obecnie np. LinkedIn. PR powinien mieć podejście holistyczne. Z jednej strony opierać się na działaniach w mediach, z drugiej zaś podejmować szereg aktywności, aby eksperci marki byli widoczni. Na pewno pomaga w tym udział w wydarzeniach branżowych, takich jak kongresy gospodarcze czy ekonomiczne, prestiżowe konkursy biznesowe. Kompleksowe działania i posiadanie odpowiedniej strategii komunikacji pomagają w budowaniu wizerunku mocnego gracza i silnego partnera do każdej negocjacjidodaje Sebastian Kopiej.

PR jest zdecydowanie przydatny w prowadzeniu biznesu. Umożliwia zbudowanie wizerunku firmy DS czy MLM jako spójnej, dobrze prosperującej całości. Środki zainwestowane w specjalistów od budowania opinii o marce zwrócą się w postaci nowych kontraktów, a także pozyskania nowych kanałów sprzedażowych i współpracowników.

Mogą Cię również zainteresować