źródło: Pixabay
Na całym świecie sprzedaż online B2B była warta 7,72 miliarda dolarów. Po raz pierwszy pod koniec 2021 roku sprzedawcy B2B w USA preferowali sprzedaż online w porównaniu ze sprzedażą tradycyjną. Również na rodzimym rynku coraz więcej klientów decyduje się na zakupy online. Aż 84% polskich przedsiębiorstw jest zdania, że e-commerce pomoże im wejść na rynki zagraniczne znacznie tańszym kosztem niż w przypadku handlu tradycyjnego. Ponadto to szansa na zwiększenie skali działalności, wyższą wydajność, zwiększoną rentowność i sprawniejszą realizację zamówień.
Kluczowe jest dotarcie do klientów. Sprzedaż w internecie to nie tylko szanse, ale i zagrożenia. Blisko 90% konsumentów zmienia dostawcę, gdy ten ma negatywne opinie w sieci. W związku z tym coraz więcej firm przykłada ogromną rolę do marketingu referencyjnego. Ponadto przedsiębiorstwa i handlowcy poszukują dróg dotarcia do konsumentów. Badania wskazują, że 41% firm sprzedaje swoje produkty do środowiska B2B – czyli innych przedsiębiorstw, które nie są klientami indywidualnymi.
– Dziś zarówno w dotarciu do klientów B2B, jak i B2C niezbędne jest generowanie odpowiednich treści. W internecie jest ogromna konkurencja. Firmy powinny stosować narzędzia, które przyciągną potencjalnych odbiorców i pomogą im przejść przez cały proces zakupowy. Jednym z nich jest blog. W przypadku sprzedaży B2B treści powinny być skoncentrowane na sytuacji gospodarczej i rynkowej. Firma może tworzyć praktyczne porady dla przedsiębiorców, klientów czy w przypadku systemu MLM dla swoich współpracowników, a jednocześnie w sprytny sposób prezentować swoje usługi – wyjaśnia Sebastian Kopiej z Commplace.
Co czwarta firma B2B e-commerce ocenia udział w e-sprzedaży na poziomie ponad 80%. Wyraźnie widać zatem, że rynek jest mocno konkurencyjny i zatłoczony.
Polacy czytają blogi i pokochali vlogi. Istotna jest droga dotarcia do konsumenta. Najnowsze badania pokazują, że 15% kobiet nim zdecyduje się na zakupy czyta blogi i ogląda vlogi . Z takiego rozwiązania korzystają także mężczyźni (4%), choć oni zdecydowanie preferują poszukiwanie opinii o firmie na forach. To cenne informacje dla wszystkich marketerów.
– Każda branża ma swoją specyfikę. Jak widać, kobiety chętniej czytają porady w internecie. Jednak świat online dynamicznie się zmienia. Obecnie każda firma, która kompleksowo podchodzi do e-commerce powinna posiadać blog dostosowany do swoich odbiorców. Dla naszych klientów generujemy treści ogólne, ale także spersonalizowane pod kątem grup docelowych, płci, wieku, miejsca zamieszkania, pracy, a nawet formy zatrudnienia. Wszystko to z uwzględnieniem zasad SEO – dodaje ekspert z Commlpace.
A w jaki sposób Polacy kupują w sieci? Najpopularniejsze narzędzia to platformy aukcyjne, bezpośrednie strony producentów, live shopping, media społecznościowe czy social selling. Dobrze prowadzony blog z interesującymi i użytecznymi treściami stanowi doskonałe narzędzie sprzedaży.