Raport finansowy branży DS/MLM w Polsce za rok 2017

przez Piotr Wajszczak

Te dane było nam bardzo trudno pozyskać. Jak nigdy. Zmieniły się lekko przepisy dotyczące składania przez spółki sprawozdań finansowych, wiele firm z naszej branży również długo zwlekało z tym obowiązkiem. Ale już są. Mamy szczegółowe zestawienie wyników finansowych sektora DS/MLM w Polsce za rok 2017.

źródło: Pixabayźródło: Pixabay

Jak co roku pytania są te same… Która spółka DS/MLM naprawdę notuje w Polsce wzrosty? No i jeśli jedne firmy pną się w górę, to normalne, że inne muszą lecieć w dół… Jakie zatem podmioty spadają z przepaści? Jak to wygląda w polskim sektorze DS/MLM? Wykładamy karty na stół. Mamy najświeższe dane o wynikach finansowych wybranych, największych firm polskiego sektora sprzedaży bezpośredniej i marketingu sieciowego  w Polsce. Nasza ostatnia publikacja uwzględniała lata 2008-2016. Dzisiaj do tabeli dodajemy rok 2017.

Publikujemy gotową aktualizację jedynego rzetelnego, faktycznego rankingu finansowego w polskim sektorze sprzedaży bezpośredniej i marketingu sieciowego (z głównym naciskiem na MLM). W tym wydaniu raportu w sumie na naszej liście znajdują się 33 podmioty, które zdaniem naszej redakcji godne są zaprezentowania, z czego sprawozdania finansowe za rok 2017 mamy dla 28 z nich. Firmy Herbalife Polska, Akuna Polska, ACN Communications Polska, Finclub Polska i Nature’s Sunshine Products Poland nie złożyły sprawozdań finansowych do Krajowego Rejestru Sądowego.

Przypominamy, że nieskładanie sprawozdań finansowych jest niezgodne z prawem. Obowiązek oraz terminy składania rocznych sprawozdań finansowych do Krajowego Rejestru Sadowego reguluje Art. 69 Ustawy o Rachunkowości z dnia 29 września 1994 roku wraz z późniejszymi zmianami.

Raport na zlecenie „Network Magazynu” – jedynego w Polsce, niezależnego pisma o branży DS/MLM – przygotowała specjalistyczna firma InfoCredit z Warszawy, która na rynku informacji gospodarczej działa od 1990 roku. Z najnowszymi wynikami finansowymi wybranych firm sektora sprzedaż bezpośrednia i marketing sieciowy można zapoznać się w tej oto tabeli:

Tabela 1. Wyniki finansowe wybranych firm DS/MLM w Polsce za lata 2009-2017 (przychody ze sprzedaży):

https://issuu.com/networkmagazyn/docs/wyniki_finansowe_firm_mlm_2017_1

Wzrosty

Zacznijmy od zwrócenia uwagi na firmy, które w 2017 roku w kwestii sprzedaży netto zanotowały w porównaniu do roku 2016 najciekawsze wzrosty. Dumne ze swoich wyników powinny być firmy: DuoLife (148%), Livioon Polska (91%), Souvre Internationale (50%), LR Health & Beauty Polska (41%), DSA Financial Group (27%), Vorwerk Polska (18%), Forever Living Products (17%), OVB Allfinanz Polska (16%).

Spadki

Tymczasem najciekawsze spadki w 2017 roku zaliczyły m.in. podmioty: Raypath International (-40%), Vision Polska (-31%), S7 (-30%), Europejskie Centrum Odszkodowań (-20%), Colway International (-17%), Zepter International Polska (-12%).

– Firma DuoLife idzie do przodu niczym radziecki T-34 pod Kurskiem. Z roku na rok wielkie wzrosty. Ale bardzo ostro wystartowały nowe podmioty, takie jak Livioon i Souvre, które w kolejnych raportach jeszcze wszystkich zaskoczą, a starym graczom sektora będą deptały po piętach i odbierały z branżowego tortu coraz więcej. Jeśli chodzi o spadki, jak co roku nie zawiódł nas Daniel Kubach, mocno promujący się w social media na super hiper businessmana i anioła biznesu prezes spółki S7 i współwłaściciel podmiotu o nazwie 7Play. Nie dość, że jego spółki generują rocznie znacznie mniej złotówek niż byle budka typu „warzywniak” postawiona na Żoliborzu, to jeszcze z każdym rokiem „biznes” tego dżentelmena spada po równi pochyłej niczym niedołężna ciężarówka marki Star pozostawiona przez kierowcę na stromym zboczu bez zaciągniętego hamulca ręcznego. Leci w dół na łeb na szyję. Tylko patrzeć, kiedy szlag wszystko trafi. Zastanawiające jest zatem, jak niektórzy ludzie dają się nabierać wizerunkom tworzonym w matrixie zamiast sprawdzić fakty czyli liczby. Firmom wzrastającym życzymy jeszcze większych wzrostów bo to wyłącznie efekt inteligentnej, ciężkie pracy, a podmiotom regularnie spadającym rychłego zakończenia działalności zgodnie ze słynnym cytatem filmowym – „kończ waść, wstydu oszczędź” – komentuje Maciej Maciejewski, redaktor naczelny „Network Magazynu”.

Tabela 2. Rentowność sprzedaży wybranych firm DS/MLM w Polsce za lata 2008-2016 (zysk i rentowność sprzedaży):

https://issuu.com/networkmagazyn/docs/wyniki_finansowe_firm_mlm_2017_2

UWAGA: Źródłem informacji odnośnie dostępności danych finansowych są wpisy opublikowane w Monitorze Sądowym i Gospodarczym wydawanym przez Ministerstwo Sprawiedliwości dotyczące dokumentów złożonych w Krajowym Rejestrze Sądowym (InfoCredit dołożyło wszelkich starań aby zamieszczone w rankingu informacje były rzetelne i jak najbardziej aktualne, lecz nie bierze odpowiedzialności za ich niezgodność ze stanem faktycznym).

Transparentność – podstawa każdego biznesu

A co z tymi firmami, które nie udostępniły swoich wyników finansowych? Jakie zdanie może mieć o nich potencjalny współpracownik oraz nasz Czytelnik? Specjalista z InfoCredit wyjaśnia: „Trudno jednoznacznie stwierdzić, jaki jest faktyczny powód niezłożenia w KRS przez niektóre firmy swoich rocznych sprawozdań finansowych. Najczęściej spotykane przyczyny to: 1 – świadoma chęć ukrycia swojej sytuacji finansowej przed konkurencją /dostawcami/odbiorcami lub klientami; 2 – unikanie kosztów administracyjnych związanych ze złożeniem do KRS i/lub publikacją w Monitorze Polskim B sprawozdania finansowego. Wysokość tych kosztów waha się od kilkuset złotych (np.: złożenie sprawozdania do KRS) do kilku tysięcy złotych (np.: publikacja sprawozdania w Monitorze Polskim B); 3 – nieznajomość obowiązku prawnego narzuconego na osobę odpowiedzialną za złożenie sprawozdania.

Tabela 3. Rentowność zysku netto (ROS) wybranych firm DS/MLM w Polsce za lata 2008-2016:

https://issuu.com/networkmagazyn/docs/wyniki_finansowe_firm_mlm_2017_3

Jak dołączyć do raportu?

Jeśli firmy, które nie wykazały swoich wyników w KRS i nie wzięliśmy ich w zestawieniu pod uwagę, będą chciały, aby je dodać do raportu, to jakie kryteria powinniśmy przyjąć, aby było to rzetelne? W jaki sposób powinny nam udokumentować takie dane? Ekspert wyjaśnia: „Jeśli nieuwzględniona w badaniu firma chce uzupełnić swoje dane i zostać sklasyfikowana w raporcie, musi przesłać (faksem, pocztą tradycyjną lub mailem) do firmy InfoCredit lub redakcji „Network Magazynu” kopię swojego zatwierdzonego przez zarząd, rocznego sprawozdania finansowego za rok 2017 oraz 2018, gdyż na tej podstawie w najbliższym czasie nastąpi aktualizacja rankingu.

Mogą Cię również zainteresować