Rekiny biznesu unikają rozgłosu

przez Klaudia Kulczycka

Fortuna najbogatszych rośnie mimo kryzysu. Czy podobny trend dotyczy ich obecności w mediach? PRESS-SERVICE Monitoring Mediów zbadał medialność pierwszej dziesiątki rankingu 100 najbogatszych Polaków opublikowanego przez tygodnik „Wprost”. Najpopularniejszy okazał się Jan Kulczyk.

Jan Kulczyk, źródło: www.flickr.comJan Kulczyk, źródło: www.flickr.com

Zajmujący niezmiennie od 10 lat pierwsze miejsce w rankingu najbogatszych Polaków właściciel Kulczyk Holding i Kulczyk Investments otwiera listę najbardziej medialnych liczbą 207 publikacji. Rok temu w raporcie „Najbogatsi Polacy w mediach” biznesmen zajmował drugą pozycję z 87 materiałami na koncie. Zdecydowany lider ubiegłorocznego zestawienia, Zygmunt Solorz-Żak, spadł na trzecią lokatę (123 publikacje), choć majątkiem nadal przewyższa drugiego w rankingu, Michała Sołowowa (143 informacje).

Ponad połowa publikacji na temat Jana Kulczyka miała pozytywny wydźwięk. Podobnym odsetkiem mogą pochwalić się jeszcze tylko Dariusz Miłek i Zbigniew Niemczycki, jednak ich obecność w mediach była nieporównywalnie słabsza. Tadeusz Chmiel – właściciel firmy Black Red White konsekwentnie natomiast unika jakiegokolwiek kontaktu z mediami.

Ponad 60% przekazu na temat Jan Kulczyka i blisko 93% o Grażynie Kulczyk należało do mediów mainstreamowych. Michałem Sołowowem zdecydowanie częściej interesowały się media biznesowe (74% przekazu), podobnie jak rodziną Karkosików (blisko 95%). Właściciel Telewizji Polsat w podobnym stopniu był obecny w obu typach mediów.

Z podsumowania agencji informacyjnej PRESS-SERVICE Monitoring Mediów wynika, że medialność najbogatszych spadła w porównaniu z rokiem poprzednim. W lipcu 2011 r. na temat pierwszej dziesiątki najzamożniejszych opublikowano łącznie 849 informacji, natomiast rok później – 693. Łącznie ekwiwalent reklamowy publikacji dotyczących uczestników rankingu wyniósł w lipcu 2012 roku przeszło 888 tys. zł, z czego ponad 394 tys. zł należało do Jana Kulczyka, 197 tys. zł do Zygmunta Solorza-Żaka, a blisko 126 tys. zł do Michała Sołowowa.

Analizie poddano informacje pochodzące z monitoringu wybranych tytułów prasowych („Fakt”, „Gazeta Wyborcza”, „Super Express”, „Rzeczpospolita”, „Dziennik Gazeta Prawna”, „Puls Biznesu”, „Parkiet”, „Forbes”, „Businessman.pl”), portali internetowych (Onet.pl, Wp.pl, Interia.pl, Gazeta.pl, o2.pl, tvn24.pl, Money.pl, Wyborcza.biz, Bankier.pl, rp.pl) oraz stacji telewizyjnych (TVP1, TVP2, Polsat, TVN, TVP Info, TVN24, TVN CNBC, TV Biznes).

Mogą Cię również zainteresować