źródło: Flickr.comGlobalna ankieta przeprowadzona przez Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) i American Institute of CPAs (AICPA) pokazuje, że ryzyko utraty reputacji – niegdyś zagadnienie leżące w wyłącznej gestii działów marketingu i PR – postrzegane jest obecnie jako jedna z najważniejszych kwestii dotyczących wszystkich obszarów funkcjonowania firmy. Prawie połowa ankietowanych (44%) odrzuciłaby – z uwagi na zbyt duże ryzyko utraty reputacji – projekt, który z finansowego punktu widzenia był możliwy do zrealizowania.
76% badanych zwraca większą niż w poprzednich latach uwagę na ryzyko utraty dobrego imienia. Ponad 1300 ankietowanych liderów finansowych posiadających kwalifikację Chartered Global Management Accountant (CGMA) stwierdziło, że wzrost zainteresowania tematyką ryzyka utraty reputacji wynika z następujących kluczowych czynników: potrzeby zwiększenia przejrzystości, wpadek wizerunkowych konkurencji i rosnącego znaczenia kanałów mediów społecznościowych takich jak Facebook, Twitter czy LinkedIn.
Z drugiej jednak strony ponad 95% ankietowanych organizacji przyznało, że nie zawsze wykorzystuje opinie uzyskane za pomocą tych kanałów do przewidywania i zarządzania ryzykiem utraty reputacji. Co więcej 62% uczestników badania nie wdrożyło żadnych formalnych procedur lub modeli służących określaniu finansowych skutków braku zarządzania ryzykiem utraty reputacji.
– Organizacje coraz częściej uznają potrzebę poważnego traktowania ryzyka utraty reputacji, ponieważ widzą, że tylko w ten sposób mogą zapobiec przekształceniu się potencjalnego kryzysu w katastrofę. Mimo wszystko, niemal co czwarte ankietowane przedsiębiorstwo przyznało, że utrata reputacji przydarzyła mu się w przeszłości a upowszechnienie internetu i mediów społecznościowych sprawia, że działania firm są, jak nigdy dotąd, uważnie obserwowane – mówi Tanya Barman, szef działu etyki w CIMA. – Bardzo niepokojące jest jednak ujawnienie faktu, że przedsiębiorstwa nadal nie poradziły sobie z zarządzaniem niefinansową sprawozdawczością w tym zakresie – dodaje
Eksperci gospodarczy CGMA tworzą największą na świecie społeczność specjalistów ds. rachunkowości zarządczej i doradzają przy podejmowaniu decyzji biznesowych na całym świecie, przyczyniając się do sukcesu 95 spośród 100 najbardziej znanych globalnych marek i 91 z pierwszej setki firm wymienionych w rankingu magazynu „Fortune”. Specjaliści z tytułem CGMA zajmują kierownicze stanowiska takie jak prezes zarządu czy dyrektor finansowy, co pozwala im dostrzec wielowymiarowy obraz długoterminowych perspektyw rozwoju swoich organizacji, rynków i regionów.
* Badanie ilościowe: ankieta rozesłana pocztą elektroniczną, przeprowadzona wśród 1300 posiadaczy kwalifikacji CGMA z 61 krajów w ciągu tygodnia od 9 lipca 2013 r. Wyniki ankiety dostępne są na żądanie. Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) to instytut zajmujący się kształceniem profesjonalistów z dziedziny zarządzania finansami. Oferuje międzynarodowy program kwalifikacji zawodowych w dziedzinie tzw. rachunkowości zarządczej (ang. management accountancy). CIMA gromadzi obecnie 203 000 członków oraz studentów w 176 krajach świata. Program szkoleniowy poświęcony jest wyłącznie kształceniu specjalistów na potrzeby pracy w środowisku biznesowym. Głównym obszarem zainteresowania CIMA jako kwalifikacji jest zarządzanie przedsiębiorstwem i rola strategicznej informacji zarządczej w tym procesie. Kwalifikacja CIMA popularna jest wśród konsultantów, doradców finansowych, kadry kierowniczej odpowiedzialnej za procesy planowania i kontroli oraz osoby decydujące o strategii firmy. Więcej informacji na temat CIMA znaleźć można pod adresem www.cimaglobal.com.