Więcej nowoczesnych technologii w szkołach

przez Korneliusz Smolik
508 odsłony

O jakości kształcenia decyduje przede wszystkim doświadczenie i umiejętności nauczycieli oraz sprawna organizacja szkoły. W celu podniesienia efektywności lekcji coraz częściej inwestuje się też w nowoczesne technologie, które są pomocne dla uczniów.


Nasz system edukacji często jest przedmiotem krytyki, warto jednak zwrócić również uwagę na pozytywy, np. rosnące znaczenie nowoczesnych technologii w szkołach. Uczelnie wyższe, najlepsze licea, gimnazja i podstawówki chętne biorą udział w międzynarodowych programach integracyjnych oraz inwestują w informatyczne zaplecze.

Polscy liderzy innowacji

W listopadzie odbył się kongres Microsoft 2011 Partners In Learning Global Forum (Waszyngton, USA). Inicjatywa ta jest okazją do dyskusji między nauczycielami z całego świata i środowiskiem edukacyjnym związanym z opracowywaniem nowych technologii. Celem organizatorów jest promocja innowacyjnej techniki oraz prezentacja kreatywnych rozwiązań dydaktycznych. W ocenie Anthony’ego Salcito, wiceprezesa ds. edukacji w Microsofcie:

– Magia pojawia się wtedy, kiedy potrzeby biznesowe splatają się z odpowiedzialnością społeczną, a w coraz bardziej konkurencyjnej światowej gospodarce zbliżenie organizacji, które traktują edukację z jednakową pasją, może okazać się skuteczną formułą na przygotowanie następnego pokolenia liderów.


W ramach projektu, Microsoft nagrodził 100 najbardziej innowacyjnych szkół na świecie. Wśród nich znalazły się dwie placówki z Polski. Gimnazjum im. Feliksa Szołdrskiego z Nowego Tomyśla otrzymało wyróżnienie certyfikatem Mentor School. Drugim laureatem został Zespół Szkół Technicznych z Radomia, który nagrodzono tytułem Pathfinder School. W gronie wyróżnionych znajdują się wyłącznie szkoły odważnie wdrażające technologie informatyczne i komunikacyjne, podnosząc w ten sposób szanse powodzenia uczniów na krajowym i globalnym rynku pracy. Technologiczny rozwój szkół wynika m.in. z faktu przystąpienia do programu Microsoft Partners In Learning, który sprzyja wymianie technologicznej oraz kadrowej z innymi krajami.

Laboratoria językowe

Charakterystycznym przykładem przemyślanego wykorzystywania techniki są laboratoria językowe wdrażane na uczelniach wyższych oraz elitarnych szkołach średnich. Dzięki nim, uczniowie ściśle współpracują z komputerami, elektronicznymi tablicami i oprogramowaniem do e-learningu. Na przykład, stosuje się słuchawki z mikrofonem służące do tłumienia dźwięków z otoczenia. W efekcie, każdy może powtarzać materiał na głos, nie przeszkadzając tym nikomu. Trudno wyobrazić sobie w zwykłych warunkach całą klasę mówiącą jednocześnie, prawda? Profesjonalne słuchawki umożliwiają również dialog w grupach, tymczasem lektor ze swojego stanowiska przysłuchuje się prowadzonym rozmowom i – gdy odnotuje czyjś błąd w wymowie lub gramatyce, może włączyć się do dyskusji za pośrednictwem mikrofonu.


Nowoczesne technologie stosuje się również w szkołach językowych, które oferują coraz dogodniejsze warunki swoim uczniom. To ważne, ponieważ wg badania magazynu PC World: „wyposażenie szkoły jest drugim kluczowym kryterium, którym sugerują się rodzice i młodzież przy wyborze miejsca nauki (wskazany przez 30% respondentów)”.

Tablice interaktywne w szkołach językowych

Przykładem interesującej technologii jest tablica interaktywna. Pozwala ona na wykorzystanie filmów tematycznych oraz dopisywanie komentarzy w stopklatkach. Kluczem do używania interaktywnego oprogramowania jest dotyk. Tablica interaktywna stanowi idealne uzupełnienie systemu dualnego, stosowanego m.in. w szkole EnglishForYou. Poprzez interaktywne ćwiczenia, motywują one do rozwijania zarówno aspektu gramatycznego ćwiczeń jak i uważnego słuchania – to skuteczne narzędzie w rękach polskiego lektora odpowiedzialnego w systemie dualnym za poprawność językową.

– Do robienia notatek służy specjalne elektroniczne pióro. Posługujemy się nim, aby dotknąć powierzchni z wybranym elementem menu czy ikoną. Nauczyciel skupia uwagę całej grupy na przesuwających się dużych, kolorowych i dynamicznych obrazach, z którymi uczniowie mogą wchodzić w fizyczne interakcje poprzez przesuwanie liter, słów oraz całych zwrotów i wyrażeń – opisuje tablicę interaktywną Piotr Witkowski z warszawskiej szkoły EnglishForYou.pl. –Tablica interaktywna to wrażenia słuchowe, dotykowe oraz wizualne, szalenie pomocne w procesie uczenia się języka obcego zarówno dla dzieci, młodzieży, jak i w grupach dorosłych.

Szkoły się informatyzują, ale powoli

Polskie szkoły i uczelnie stają się coraz bardziej nowoczesne, wdrażanie użytecznych technologii dotyczy jednak wciąż jednostkowych placówek. Potrzebne są lata zanim postęp będzie można uznać za powszechny, dlatego z perspektywy uczniów oraz ich rodziców warto zorientować się, jakim wyposażeniem dysponuje placówka w sferze zainteresowań.

Mogą Cię również zainteresować