Zakończyła się IV edycja corocznego plebiscytu „Złoty Bankier” organizowanego przez PayU SA, dostawcę płatności internetowych oraz portal finansowy Bankier.pl. Głosy na ulubione produkty i usługi bankowe można było oddawać przez trzy tygodnie za pośrednictwem strony www.zlotybankier.pl, która w tegorocznej edycji wygenerowała prawie pół miliona odsłon. Internauci odwiedzali stronę plebiscytu dwukrotnie częściej niż w roku 2012 roku, oddając dwa razy więcej głosów. W sumie wypełniono ponad 22 tysiące ankiet. O statuetki Złoty Bankier walczyło 30 banków, które zgłosiły łącznie 68 swoich produktów i usług w kategoriach podstawowych, a także 11 spotów reklamowych i 21 produktów w kategoriach specjalnych.
Ogółem w plebiscycie przyznano 12 nagród 8 w kategoriach produktowych za:
8 w kategoriach produktowych za:
- najlepsze konto osobiste dla internauty;
- najlepszą kartę kredytową;
- najlepszy kredyt gotówkowy;
- najlepszy kredyt samochodowy;
- najlepszy kredyt hipoteczny;
- najlepszą bankowość mobilną;
- najlepsze konto firmowe dla przedsiębiorcy internetowego;
- najlepszy kredyt dla firm;
3 w kategoriach specjalnych:
- najbardziej innowacyjny produkt 2012;
- Osobowość Roku 2012;
- najlepszy spot reklamowy banku 2012;
oraz tytuł Złoty Bank 2012 dla banku, który zdobył najwięcej głosów internautów we wszystkich kategoriach produktowych łącznie.
Kto na podium?
Tegoroczny plebiscyt przyniósł spore zmiany w gronie laureatów. Od trzech lat na podium królował mBank, pierwszy polski bank internetowy, który w kolejnych edycjach konkursu zdobywał największą liczbę statuetek Złoty Bankier, a tym samym tytuł Złotego Banku. W tym roku najwięcej nagród otrzymał Alior Bank – za najlepszy kredyt gotówkowy, najlepsze konto firmowe dla przedsiębiorcy internetowego i najbardziej innowacyjny produkt roku. Do tego banku trafiła także statuetka i tytuł Złoty Bank 2012.
– Alior Bank okazał się bezkonkurencyjny, pokonując ubiegłorocznego tryumfatora – mBank. W kolejce do ofensywy w sieci stoją już jednak kolejne banki. Przykładowo w styczniu tego roku Getin Bank wprowadził konto Getin Up, co może zmienić układ sił na rynku bankowym w Polsce w roku 2013 – komentuje dr Bogusław Półtorak, redaktor naczelny Bankier.pl.
Na drugim miejscu pod względem liczby wyróżnień uplasował się Alior Sync, który zdobył nagrody w kategoriach: najlepsze konto osobiste dla internauty i najlepsza bankowość mobilna. Po jednej statuetce odebrali przedstawiciele banków: PKO BP, Citi Handlowego, Volkswagen Banku Polska SA, Idea Banku oraz ING Banku Śląskiego. Kapituła plebiscytu zdecydowała ponadto o przyznaniu tytułu Osobowość Roku 2012 Wojciechowi Sobierajowi, prezesowi Alior Banku.
Kredyty: który najlepszy?
Uczestnicy głosowania mogli wybrać najlepsze kredyty: gotówkowy, hipoteczny i samochodowy, a także kartę kredytową. Plastikowym pieniądzem godnym statuetki Złoty Bankier okazał się produkt oferowany przez Citi Handlowy, który powtórzył swój ubiegłoroczny sukces.
Dla osób poszukujących nowego auta wskazówką przy wyborze kredytu samochodowego może być opinia głosujących, którzy po raz trzeci z rzędu przyznali nagrodę w tej kategorii dla Volkswagen Banku Polska. W kategorii najlepszy kredyt hipoteczny zwyciężył (już po raz trzeci) PKO BP, który ustąpił pola tylko raz, w 2010 roku. Wtedy internauci opowiedzieli się za produktem ING Banku Śląskiego.
Bankowość dla przedsiębiorców
Internauci ocenili również produkty finansowe dedykowane firmom. Najlepszym kontem dla przedsiębiorcy internetowego okazała się oferta Alior Banku, który z wynikiem 27% głosów tylko o 2% wyprzedził drugi w tej kategorii mBank.
Firmy, które poszukują dodatkowych źródeł finansowania ucieszy informacja o powtórnym zwycięstwie Idea Banku, którego oferta jest skierowana wyłącznie do osób prowadzących działalność gospodarczą. Idea Bank wygrał w kategorii najlepszy kredyt dla firm zdobywając 28% głosów internautów i wyprzedzając Raiffeisen Bank Polska, który uzyskał 21% głosów.
Jesteśmy mobilni
Kategorie związane z nowymi technologiami, czyli najlepsze konto internetowe i najlepsza bankowość mobilna, zebrały rekordową liczbę głosów: 28% z łącznej puli dotyczyło właśnie tych dwóch kategorii. Za najlepsze konto osobiste dla internauty uznano ofertę banku Alior Sync (38% głosów). mBank zajął drugie miejsce z 24% głosów.
Alior Sync odebrał statuetkę także w kategorii Najlepsza bankowość mobilna. Gdy w 2010 roku internauci po raz pierwszy głosowali na aplikację banku, ich wybór padł na ING Bank Śląski, w zeszłym roku nagrodę otrzymał mBank, który w tym roku uplasował się na drugiej pozycji.
– Obecnie bankowość internetowa to podstawa usług finansowych, a codziennością dla wielu jej użytkowników staje się także korzystanie z aplikacji bankowości mobilnej. Dynamiczny rozwój sektora m-bankingu zaostrza konkurencję, co pozytywnie wpływa na ten rynek. Jesteśmy ciekawi, jak w przyszłym roku zaskoczą nas banki. Można przypuszczać, że część z nich postawi na większą integrację swoich usług z serwisami społecznościowymi i zakupowymi – mówi Wojciech Czajkowski, dyrektor zarządzający PayU SA.
Kategorie specjalne
Oprócz głosowania internautów, każdego roku kapituła plebiscytu „Złoty Bankier” przyznaje nagrody w kategoriach dodatkowych. Statuetkę w kategorii Osobowość Roku odebrał Wojciech Sobieraj – twórca i założyciel Alior Banku – za ogromny wkład w nowoczesną wizję i innowacyjność polskiego rynku finansowego. Za najbardziej innowacyjny produkt roku uznano natomiast wirtualny bank Alior Sync stworzony przez Alior Bank.
Po raz pierwszy kapituła przyznała również nagrodę w kategorii najlepszy spot reklamowy banku. Gremium złożone m.in. z dziennikarzy i ekspertów branży mediowo-reklamowej wybrało najlepszą reklamę produktów bankowych. Zwycięzcą w tej kategorii została reklama pożyczki gotówkowej ING Banku Śląskiego, drugie miejsce zajął spot BZ WBK z Chuckiem Norrisem, trzecia pozycja zaś przypadła PKO BP za reklamę SKO z udziałem Szymona Majewskiego.
W Kapitule IV edycji plebiscytu Złoty Bankier 2012 znalazło się 17 ekspertów oceniających kategorie specjalne. Najbardziej innowacyjny produkt 2012 oraz Osobowość Roku wybierali: przedstawiciele organizatorów – Bogusław Półtorak, redaktor naczelny Bankier.pl oraz Wojciech Czajkowski, dyrektor zarządzający PayU Polska; analitycy finansowi – Michał Kisiel (Bankier.pl), Wojciech Boczoń (PRNews.pl) i Marcin Krasoń (Open Finance); dziennikarze czołowych redakcji ekonomicznych – Jacek Uryniuk („Dziennik Gazeta Prawna”), Paweł Zielewski („Forbes”), Eugeniusz Twaróg („Puls Biznesu”), Tomasz Jaroszek (Bankier.TV) i Michał Kryński (Bankier.TV), a także dziennikarz ekonomiczny Mateusz Ostrowski i bloger Grzegorz Marczak.
Przy wyborze najlepszego spotu reklamowego banku w kapitule gościli również: Natalia Hatalska, autorka bloga Hatalska.com, dr Jacek Wasilewski, medioznawca, Grzegorz Kiszluk, redaktor naczelny magazynu „Brief”, Krzysztof Kwacz, szef agencji Get More Social oraz Artur Cichmiński, dziennikarz filmowy.
Wyniki plebiscytu zostały ogłoszone na uroczystej gali, która odbyła się 21 lutego w Warszawie w restauracji Endorfina. Imprezę prowadził Artur Andrus, a muzyczną gwiazdą wieczoru była Patrycja Markowska. Internauci mogli śledzić wydarzenie za pośrednictwem transmisji online realizowanej przez Bankier.TV.
Na zdjęciu m.in. Ignacio Juliá Vilar, wiceprezes zarządu ING Banku Śląskiego (pierwszy z lewej), obok Brendan Carney, wiceprezes zarządu Citi Handlowy, wicepremier minister gospodarki Janusz Piechociński (piąty z lewej) , Krzysztof Czuba , wiceprezes zarządu Alior Banku (piąty z prawej), Monika Owczarczyk, dyrektor zarządzający Bankier.pl (trzecia z prawej), obok Wojciech Czajkowski, dyrektor zarządzający PayU.