Czy boimy się banków internetowych?

przez Piotr Hoffmann

Jak wynika z raportu Deutsche Bank Research tylko co piąty klient polskiego banku korzysta z usług internetowych. Pod tym względem Polska zajmuje dalekie 20 miejsce w Europie. Dla porównania w Skandynawii z takich usług korzysta aż trzech na czterech obywateli.

źródło: www.flickr.com
źródło: www.flickr.com

W zestawieniu Deutsche Bank Research Polskę wyprzedziły Litwa, Łotwa i Słowacja. Za to radzimy sobie lepiej niż Włochy czy Portugalia, gdzie z tego typu usług korzysta zaledwie 16-17% posiadaczy kont. Z przeprowadzonych badań wynika, że w przyszłości coraz więcej Europejczyków będzie korzystać z e-bankowości. Teraz korzysta z niej 54% klientów banków, a w 2020 r. statystyka ma wzrosnąć do 60%.

O ile wcześniej na strony internetowe banków zaglądano głównie po to, żeby zebrać informacje o ofercie to teraz równie często robi się to w celu dokonania transakcji. Europejczycy wciąż jednak wolą kupować finansowe produkty bezpośrednio w oddziale niż w sieci. Ostrożne podejście części Polaków do bankowości elektronicznej może wynikać z konserwatyzmu i nieufności. Wiele osób wciąż zakłada, że rozmowa z doradcą, wykonanie przelewu czy jakiekolwiek czynności wymagają odstania w kolejce do bankowego okienka. Kolejnym powodem odstraszającym klientów e-bankowości są awarie systemów IT. Przeszkodą może być także mniejsza niż w innych krajach dostępność szybkiego internetu. W Polsce bankowość internetowa będzie w przyszłym tygodniu obchodziła dziesiątą rocznicę swojego istnienia.

Jak wskazują autorzy raportu decydujący wpływ na popularność bankowości internetowej ma gęstość zaludnienia danych regionów. Potencjał do rozwoju bankowości elektronicznej w Europie jest bardzo duży, a przyszłość należy do kobiet, które wciąż dużo rzadziej korzystają z tego typu usług. Średnia różnica między mężczyznami i kobietami wynosi 16%.

Mogą Cię również zainteresować