Biznes MLM. Jak nie wpaść w pułapkę „wielepnych”?

przez Dr Alina Vogelgesang

Biznes multi level marketingu wymaga niesamowitej pokory w działaniu i funkcjonowaniu przez lata. Jeśli oczywiście traktujesz go poważnie. Jednak wiele osób pracujących w tym systemie, aby zwiększyć obroty, przekazuje nowo wchodzącym różne – nie do końca prawdziwe – tezy. Kim oni są? I co się wtedy może stać?

źródło: Pixabayźródło: Pixabay

Niektórzy tłumaczą nowym osobom, że MLM to biznes dla każdego, że jest niesamowicie prosty, wręcz banalny, wystarczy przeczytać kilka książek i obejrzeć kilka filmów (tutaj kłania się „basic literatury MLM” czyli Robert Kiyosaki oraz film „Sekret”). I to minimum zrobi z Ciebie milionera, a po drodze dobrze by było, gdybyś wykupił pakiet biznesowy, bo bez niego to przecież nie będziesz milionerem. Znacie to? Doświadczyliście tego?

A może sami tak robicie? No właśnie… Efekt takich praktyk jest następujący – niepoważne (delikatnie ujmując) traktowanie przedstawicieli systemu MLM przez społeczeństwo. Najgorszy jest fakt, że wiele osób działających w network marketingu uznaje takie wkręcanie za kanon postępowania w tym biznesie, wręcz dopuszczają się dalszych, mocniejszych „grzechów”. Niemal codziennie pracuję w MLM z różnymi ludźmi – najczęściej są to konsultacje zawodowe w ramach Master Business MLM. Jako niezależny ekspert marketingu sieciowego posiadam 10 letnie doświadczenie zawodowe i praktyczne, współpracując z różnymi firmami czy liderami reprezentującymi ten sektor. I każdego dnia podczas pracy pojawiają się kolejne pytania typu:

  • Dlaczego „muszę” pracować starymi metodami jak mój sponsor?
  • Dlaczego nie mogę wprowadzić takich czy innych działań?
  • Dlaczego mój upline nie akceptuje moich technik działania czy tempa, stylu pracy?
  • Dlaczego upline nie słucha moich uwag , wręcz nie dopuszcza mnie do głosu?
  • Dlaczego nie mogę robić tego, co naprawdę chcę robić np. łączyć biznesu MLM z pracą na etacie, bo ciągle mnie ktoś naciska, żebym rzucił etat?

Tych dlaczego jest mnóstwo, a zawsze po nich pada zdanie: „co ja mam teraz robić?” Przyczyna takiej sytuacji jest bardzo prosta. Osoby z takimi problemami wpadły w pułapkę „wielepnych”. Kim jest człowiek „wielepny” w biznesie MLM?

Ja określam w ten sposób ludzi, którzy wszystko wiedzą najlepiej, nie potrzebują już niczego, ich wiedza, umiejętności, kompetencje w MLM są na najwyższym poziomie, wręcz nie potrzebują żadnych zmian, a każda zmiana może służyć jako źródło zagrożenia dla jego grupy biznesowej, więc naturalnie zostaje odrzucona i zhejtowana (najlepiej na forum publicznym). Bo przecież „wielepny” wszystko wie najlepiej!

Problem polega na tym, że kiedy zaczynasz przygodę z biznesem MLM jesteś osobą chłonną wiedzy i kompetencji wręcz z każdej strony. Z czasem stajesz się ekspertem, a Twoja ciekawość zostaje uśpiona. Przestajesz dostrzegać nowe idee, eksperymentować i podejmować ryzyko. Wpadasz w pułapkę, która polega na tym, że Twoja wiedza i doświadczenie lidera MLM  usypiają Twoją czujność, ograniczają Twoje horyzonty, tym samym narażają Ciebie i Twój biznes na niebezpieczeństwo utraty kreatywności oraz rozwoju. Sprawdź zatem lepiej czy nie wpadłeś już w pułapkę „wielebnych”. Odpowiedz sobie na poniższe pytania („tak” lub „nie):

  • Czy słabo znasz nowe technologie i metodologię pracy w branży MLM?
  • Kiedy ktoś z zespołu zadaje Ci pytanie „dlaczego tak działacie” odpowiadasz „przecież zawsze tak działamy, bo tak się pracuje w MLM”?
  • Przy wyborze jakichś metod działania, postepowania, koncentrujesz się na ryzyku towarzyszącemu temu działaniu, a nie na możliwościach i szansach, które ono niesie?
  • Cały czas proponujesz stare taktyki i metody działania do rozwiązywania nowych wyzwań w swojej strukturze MLM?
  • Bardziej starasz się udoskonalać stare rozwiązania w pracy ze strukturą MLM niż wdrażać nowe?
  • Do Twojej struktury MLM trudno dołączają młode osoby (pokolenie Millenialsów, pokolenie Y, czy pokolenie Z)?
  • Młode osoby odchodzą z Twojej struktury MLM szybciej niż w innych strukturach MLM?
  • Jesteś wąsko tematyczny, nie korzystasz z wiedzy, doświadczenia, szkoleń, ekspertów, literatury innej niż proponuje Tobie firma MLM?
  • Czy w pracy popadłeś w zabójczą dla rozwoju rutynę?
  • Czy kwestionujesz zmiany rynkowe, które zaczynają Cię zaskakiwać?
  • Czy osoby z Twojej struktury MLM wydają się być zakłopotane kwestionując Twoje pomysły lub założenia?
  • Czy czujesz się „stary” i nie nadążasz za swoją pracą w MLM?

Jeśli udzieliłeś tylko 3 odpowiedzi na „tak” to już jest sygnał ostrzegawczy, który mocno powinien zapalić się w Twojej głowie. Powyżej 5 „tak” to masz do czynienia z pożarem.

Rozwiązanie problemu jest oczywiste. Należy ponownie skupić się na swojej edukacji i rozwoju w branży MLM oraz odkryć w sobie chociaż odrobinę tego, co buddyści określają mianem UMYSŁU POCZĄTKUJĄCEGO. Cofnij zegar, wróć mentalnie do początków swojej pracy w MLM, do początków swojej drogi i odkryj „świeżość” w działaniu. Swoją pewność siebie w MLM budujesz na poczuciu bycia mądrym i najlepszym w tej dziedzinie. Odetnij się od tożsamości eksperta MLM, pielęgnuj w sobie większą skromność i otwartość, poskrom swoje ambicje, poszukuj świeżych pomysłów, eksperymentuj.

Nie czekaj, aż inni (czytaj konkurencja w MLM) zmobilizują Cię do kreatywnych wyzwań. Zmuś siebie do tego, aby wejść na nowy obszar działania. Podejmuj wszystkie nowe nieznane wyzwania i traktuj je jak eksperymenty noszące nowe szanse i możliwości , a nie jak ograniczenia czy destrukcję. W dzisiejszej epoce w network marketingu zwyciężają Ci liderzy, którzy wiedzą, że edukacja nigdy się nie kończy, bo staje się z konieczności procesem dożywotnim.

Chociaż pułapka „wielebnych” jest niebezpieczna i zagraża każdemu uczestnikowi biznesu MLM, można z niej się wydostać, a nawet można jej uniknąć. Wystarczy stworzyć inną postawę swojej tożsamości w tej dziedzinie, słuchać członków swojej struktury MLM, nawiązywać rozmowy z osobami o odmiennych poglądach, poszukiwać nowych metod działania w marketingu sieciowym, uczyć się na własnych błędach.

W tym miejscu chcę się pochwalić faktem niezaprzeczalnym. W marcu tego roku odbyła się premiera mojego najnowszego szkolenia autorskiego pt. „Rewolucja w MLM 3.0” i mam na ten temat niesamowicie wiele sygnałów pozytywnych ze struktur osób w nich uczestniczących. Sygnały od „wielepnych” również są pomimo faktu, że na szkoleniu ich po prostu nie było…

Rynek MLM uległ ewolucyjnej rewolucji w działaniu, metody starego modelu MLM już nie działają tak jak kiedyś, szybkie budowanie struktur skutkuje ich szybką destabilizacją. Nowy klient MLM wymaga nowego podejścia, opartego na prawdzie i wartościach. Pojawia się nowy typ klienta MLM, którego musisz zaakceptować bo w przeciwnym razie odpadniesz z rynku. Te 120 minut moim zdaniem zmieni Twój sposób prowadzenia struktur MLM i przygotuje Cię na zmiany, które są nieuniknione. Jeśli jesteś zainteresowany więcej informacji w tym miejscu: Rewolucja w MLM 3.0. Nowe trendy zarządzania strukturami.

Alina Vogelgesang jest doktorem nauk ekonomicznych, absolwentką Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, byłym rektorem Gliwickiej Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości. Członek Business Centre Club oraz Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, trener i doradca biznesu, autorka książek o branży sprzedaży bezpośredniej, m.in. pierwszej w Polsce monografii naukowej „MLM w gospodarce rynkowej”. Przedsiębiorca, założyciel i wykładowca Master Business MLM. Prowadzi bloga pod adresem: www.alinavogelgesang.com. Kontakt w sprawie szkoleń: [email protected]

Mogą Cię również zainteresować