Czego brakuje młodym pracownikom?

przez Marek Wyrzychowski
324 odsłony

Ukończone studia, w indeksie same piątki, stypendium naukowe, propozycja doktoratu, a problemy ze znalezieniem pracy wciąż takie same. Dla młodego pokolenia sytuacja ta jest wyjątkowo frustrująca. Teoretycznie rzecz biorąc spełniają oni wymagania a jednak nie mogą znaleźć pracy.

źródło: www.flickr.com
źródło: www.flickr.com

Dlaczego? Pracodawcy zgodnie twierdzą, że brakuje im kompetencji. Czego najbardziej? Co jest najbardziej pożądane? Na te pytania odpowiedzi postanowiła znaleźć firma Universum w najnowszym raporcie Employer Branding Insights 2011.
Universum skierowało do pracodawców pytanie, kogo ich zdaniem najtrudniej znaleźć. Ponad połowa pracodawców, bo aż 57% zgodnie stwierdziła, że trudnością jest znalezienie osób ze specjalistycznymi umiejętnościami, np. w IT czy księgowości. Czego jeszcze pracodawcy szukają u przyszłych pracowników?

Cenią osoby, które pasują do kultury organizacji. Czyli cenią te same wartości, jakie ceni się w danej organizacji – opowiedziało się za tym 14% respondentów. Dalej poszukiwane są osoby, które byłyby w 100% zaangażowane w swoją pracę, tego poszukuje 10% pracodawców. Na dalszym miejscu znalazły się osoby z umiejętnościami i wiedzą, którzy kształcili się w dobrych, renomowanych uczelniach, takich ludzi szuka 9% ankietowanych. Równie ważnym czynnikiem dla pracodawców jest to, że dana osoba zwiąże się z firmą na dłużej, za tym opowiedziało się 8% respondentów.

Wśród kompetencji, które są najbardziej pożądane przez pracodawców znajdują się umiejętności komunikacji, wymaga tego 61% pracodawców. Jednocześnie 21% pracodawców uważa, że umiejętności tych brakuje pracownikom. Kompetencji technicznych poszukuje aż 59% a braki dostrzega 22%. Doświadczenia praktycznego oczekuje go ponad połowa, blisko 52%, z kolei 32% uważa, że właśnie tego brakuje kandydatom. Orientacji biznesowej od swoich przyszłych pracowników wymaga równo połowa przedsiębiorców, czyli 50%. Natomiast braki w takim sposobie myślenia dostrzega 28% pracodawców. Na pozostałych miejscach związanych z oczekiwanymi kompetencjami znajdują się: zarządzanie z wynikiem 49%, umiejętności adaptacji, które uzyskało 48% wskazań, umiejętności sprzedażowe, na które wskazało 38% oraz rozumienie zasad finansowych, tego oczekuje 26% ankietowanych.

Mogą Cię również zainteresować