
Jej aktywności i przedsiębiorczości Polska zawdzięcza jednak swój wzrost. Ośrodek analityczny THINKTANK i magazyn „MALEMEN”, we współpracy z ponad 60 ekspertami z różnych dziedzin, opracowali największy do tej pory portret tej generacji. Pokolenia Wielkiej Zmiany nie określa jedynie demografia. Jego główny trzon to osoby urodzone w latach 1967-1977, których jest w Polsce 5,8 mln. Ale ważniejsza jest mentalność. Należą do niego również 50-60 latkowie, którzy skorzystali z „okna możliwości”, jakie otworzyła transformacja.
Przedstawiciele Pokolenia Zmiany mają kilka wspólnych cech:
- wchodzili w dorosłe życie zawodowe po 1989 roku i aktywnie skorzystali z możliwości, jakie otworzyły zmiany, zobaczyli w nich szansę dla siebie i odnieśli relatywny życiowy oraz osobisty sukces;
- doświadczyli awansu i „przyspieszonej konsumpcji” oraz raptownego podwyższenia jakości życia;
- współtworzyli swoją wiedzą i doświadczeniem firmy i instytucje tworzone w latach 90-tych, odegrali dużą rolę w rozwoju gospodarczym – to „pokolenie profesjonalistów”.
Najważniejszym wspólnym doświadczeniem tego pokolenia było dotknięcie „świeżej” wolności, co powoduje, że pokolenie to jest szczególnie na nią czułe. Jego przedstawiciele doznali euforii i poczuli, że świat stanął przed nimi otworem i mogą realizować własne marzenia – było to swoiste „ukąszenie wolnością”.
By nakreślić portret Generacji Wielkiej Zmiany, THINKTANK i „MALEMEN” zaprosiły do udziału w sesjach redefinicyjnych ponad 60 ekspertów z różnych dziedzin: analityków, socjologów, ekonomistów, przedsiębiorców, menedżerów, ludzi kultury, mediów, księży, artystów. Przez pół roku pracowali oni nad definicjami siedmiu słów kluczowych dla każdego pokolenia: RYNEK, PRZEDSIEBIORCZOŚĆ, SUKCES, PATRIOTYZM, WIARA SZCZĘŚCIE, STYL ŻYCIA.
Pozwoliło to nakreślić wszechstronny portret Pokolenia Wielkiej Zmiany; jego stosunek do gospodarki rynkowej, aktywności i samodzielności, sukcesu, podejścia do miłości ojczyzny, szczęścia i stylu życia. To portret pokolenia, które otrzymało niezwykłą życiową szansę i potrafiło ją wykorzystać.
Generacja, która stworzyła rynek
Pokolenie Wielkiej Zmiany współtworzyło rynek i instytucje. To silne doświadczenie. Przedstawiciele generacji Wielkiej Zmiany patrzą na polski rynek już nie tylko z perspektywy krajowej, lecz jako część globalnej gospodarki opartej o internet. Zarazem rynek i konsumpcja „znormalniały”, nie ekscytują już tak jak wcześniej; mniej euforii w konsumpcji i korzystaniu z jego dobrodziejstw.
Przedsiębiorczość: kompetencja przyszłości
Generacja Wielkiej Zmiany wzięła również olbrzymi udział w tworzeniu przedsiębiorczości i biznesu. Zmieniło to wywodzący się z PRL obraz przedsiębiorczości. Ale wykazało się również własną wewnątrzsterownością, charakterystyczną dla przedsiębiorczości. „Gen przedsiębiorczości”: inicjatywa, rzutkość, niezależność to pokoleniowa cecha charakteru.
Sukces niejedno ma imię
Pokolenie to definiuje sukces wewnętrzną miarą. Z badania przeprowadzonego na potrzeby projektu RE-DEFINICJE wynika, że blisko 40% badanych wyżej ceni sukces osobisty niż zawodowy. Ten z kolei jest najcenniejszy tylko dla 6%. Dla 55% równie istotny jak osobisty, jest sukces zawodowy, jednakże aż 76% stwierdziła, że niczego nie poświęciłaby dla sukcesu, a już na pewno nie miłości czy rodziny.
Patriotyzm we własnej definicji
Pokolenie Wielkiej Zmiany podchodzi do patriotyzmu w sposób bardziej osobisty i intymny, ponieważ ze sfery państwowego i grupowego przymusu przeszedł on do sfery indywidulanej wolności. Stał się nadobowiązkowy i dobrowolny. Ma silną potrzebę manifestowania miłości do ojczyzny i dumy, która nie znajduje jednak ujścia w sferze publicznej, gdzie dominuje nadal martyrologiczny, laurowy model patriotyzmu. Pokolenie to poszukuje więc obywatelskiej formy patriotyzmu.
Szczęście: zdrowie, pieniądze, rodzina, praca i miłość
Coraz częściej szczęście wiąże się ze sferą realizacji własnych pasji, posiadania wolnego czasu, dobrych relacji z rodziną i przyjaciółmi, a nie z osiągnięciami zawodowymi. Wg badań CBOS, aż 71% Polaków jest zadowolonych z życia. To o 18% więcej niż w roku 1994. Tym, co najsilniej wpływa na udane życie Pokolenia Wielkiej Zmiany to zdrowie, pieniądze, rodzina, praca i miłość. Pokolenie Wielkiej Zmiany ma zarazem poczucie, że jest pokoleniem szczęściarzy, choć niekoniecznie szczęśliwym – że coś ze szczęścia je w życiu omija.
Styl życia: różnorodność i indywidualizm
Styl życia Pokolenia Wielkiej Zmiany jest różnorodny, określają go raczej setki trendów i kontrtrendów niż megatrendy. Rodziny stały się „zdekonstruowane”, bardziej demokratyczne i partnerskie. Pęd do kariery i awansów (słabszy jednak niż dekadę temu) powoduje, że często rodzinę łączą słabe więzy („outsorcing rodzicielstwa”, „puste piaskownice”). Pokolenie Wielkiej Zmiany wiele poświęca dla swoich dzieci, ale zarazem jest mocno nastawione na zaspokajanie własnych zachcianek, pod wieloma względami egoistyczne. Szczególnie wyróżnia je dbałość o siebie, aktywny tryb życia i ciągłe „poszukiwanie swojego wyrazu”.
Zapraszamy do zapoznania się z treścią raportu „Ukąszeni Wolnością – portret Pokolenia Wielkiej Zmiany” w celu uzyskania pełnych definicji redefiniowanych pojęć oraz odpowiedzi na pytania stawiane w trakcie trwania projektu. Raport można pobrać na stronie: http://redefinicje.pl/download/TT16_RE_DEFINICJE.pdf