HRM w multi level marketingu

przez Anna Krzyż

Swoją przygodę z MLM rozpoczęłam kilka lat temu w firmie Oriflame. Do tej pory miałam możliwość poznania wielu ciekawych ludzi, związanych z różnymi firmami, m.in. EuCO, Avon, FM Group, OVB.

Na przestrzeni tych lat, podczas spotkań z liderami MLM najbardziej urzekło mnie ich poczucie wolności i niezależności finansowej, swoboda działania w czasie, który im odpowiada, oraz wspaniałe podejście do ludzi.

 

Ludzie są na pierwszym planie

HRM (Human Resources Management) oznacza zarządzanie zasobami ludzkimi, więc niektórym osobom temat w piśmie o MLM może wydać się kontrowersyjny. Przecież HRM kojarzy się z firmami tradycyjnymi, a szczególnie z wielkimi koncernami. Ale spokojnie. Według mnie należy zwrócić uwagę na HRM z punktu widzenia MLM. Ideą przewodnią tego artykułu jest zobrazowanie, jak dużo wspólnego ma sztuka zarządzania ludźmi w strukturze zbudowanej na zasadach marketingu sieciowego, a także, jak wiele funkcji zarządzania możemy w niej wyróżnić. Celem tekstu jest przede wszystkim ukazanie istoty zagadnienia i zachęcenie do pogłębienia wiedzy oraz praktycznego zastosowania „właściwego” HRM.

Ludzie są najcenniejszym zasobem każdej firmy.
W obecnych czasach człowiek ważniejszy jest niż
technika i pieniądze.

Lee Iacocca powiedział kiedyś, że „Ostatecznie całe zarządzanie sprowadza się do trzech słów: ludzie, produkt, zyski. Ludzie są na pierwszym planie.” Potwierdza to również Rockefeller: „zabierzcie mi moje fabryki, weźcie pieniądze i zablokujcie konta – tylko zostawcie mi moich ludzi, a w trzy miesiące odbuduję moje imperium.”

Jakie więc elementy HRM kryją się w MLM? Przede wszystkim do każdej struktury w marketingu sieciowym trzeba pozyskać ludzi. Mamy tu do czynienia z marketingiem personalnym, procesem rekrutacji oraz ze sztuką budowania zespołu. Jak stwierdził Jack Welch: „Pamiętaj – wygrywa ta drużyna, która ma najlepszych zawodników, znajdź więc takich i utrzymaj ich przy sobie.” Kiedy pozyskujemy ludzi do własnego zespołu trzeba właściwie nimi zarządzać, wyznaczyć cele, pokazać narzędzia i sposób działania, wskazać ludziom korzyści, zachęcić do działania i jednocześnie rozwiać wątpliwości. Możemy tu wykorzystać cały szereg narzędzi motywacyjnych (finansowych oraz pozafinansowych, z których jednym z najbardziej motywujących czynników są awanse wewnętrzne). Firma dobrze zarządza ludźmi, jeśli dobrze wynagradza wysoką wydajność. Ludzie potrzebują wyróżniających ich nagród i uznania, by być zmotywowanymi. Osoba zmotywowana jest zaangażowana. Wg badań firmy Hewitt Associates, organizacje, w których ludzie są silnie zaangażowani, osiągają lepsze wyniki biznesowe – mają wyższe: zysk, przychód, retencję klientów lub cenę akcji. Lepsze są wtedy również wskaźniki związane z efektywnością zarządzania zasobami ludzkimi.”

Mogą Cię również zainteresować