Jak zrobić karierę w MLM i uniknąć pułapek

przez Bartłomiej Kowalski

Jak zrobić karierę w MLM i uniknąć pułapek Bartłomiej Kowalski MLM jest coraz prężniej rozwijającą się gałęzią gospodarki. W krajach takich jak USA, Japonia czy Niemcy stanowi całkiem pokaźny składnik produktu narodowego brutto.

 

Być może czytając ogłoszenie w gazecie lub już siedząc na spotkaniu rekrutacyjnym zastanawiasz się "Co ja tutaj robię?" lub "Co ja z tego mogę mieć?". Odpowiedź jest wbrew pozorom bardzo prosta – wszystko zależy od tego czego szukasz i czego chcesz od życia. Jeżeli lubisz kontakt z ludźmi,? nie możesz wysiedzieć długo w jednym miejscu, a w szkole podstawowej i średniej byłeś tzw. "klasowym wesołkiem", mierzi Cię praca na etacie z perspektywą wiecznie tej samej pensji i zrzędzącego szefa,? chcesz osiągać coraz większe dochody oraz tzw. "dochód pasywny", nie pochodzący bezpośrednio z Twojej własnej pracy, ?pracować ile chcesz i robić sobie wolne kiedy chcesz, ?rozwijać swoje umiejętności w zakresie sprzedaży, marketingu i organizacji czasu pracy, to jest bardzo prawdopodobne, że MLM jest idealny dla Ciebie.

MLM, czyli z angielskiego multi-level marketing oznacza marketing wielopoziomowy. Idea marketingu wielopoziomowego polega na tym, że firma (organizator) MLM sprzedaje swoje produkty lub usługi poprzez sieć sprzedawców, z których każdy: ?zarabia na prowizji od sprzedaży danego produktu, ?może wprowadzać nowych dystrybutorów (nazywane jest to sponsorowaniem lub tworzeniem tzw. downline – z języka angielskiego dosłownie "dolna linia" lub po prostu budowaniem grupy sprzedażowej) oraz ?zarabia na części prowizji od sprzedaży dokonanej przez wprowadzonych przez siebie dystrybutorów.

Dlaczego MLM ma przewagę nad klasyczną sprzedażą bezpośrednią?

Dzieje się tak z kilku powodów, ale przede wszystkim wynikają z tego duże korzyści. Dla producenta: nie ponosi kosztów utrzymania sklepów, magazynów, unika nadmiernych kosztów reklamy – to pojedynczy dystrybutorzy są chodzącą reklamą, sklepem i działem zamówień, płaci głównie za efekt, czyli za sprzedaż produktu, unika wydawania gotówki "w ciemno" – płaci ze swojego zysku prowizję dla dystrybutora już po sprzedaży produktu.? Większość produktów sprzedawanych w MLM jest niedostępnych w "zwykłych" kanałach dystrybucji (sklepy, hurtownie, apteki), co tworzy "efekt niedostępności", przez co produkt może być uważany za bardziej ekskluzywny.? Sieć sprzedaży stale się rozrasta (przecież każdy dystrybutor chcąc zarobić, oprócz sprzedaży produktów rekrutuje również nowych, potencjalnych dystrybutorów do współpracy z firmą, aby zarobić na części ich prowizji od sprzedaży) – więc rośnie również sprzedaż produktów.

Korzyści dla potencjalnych dystrybutorów, czyli potencjalnych sprzedawców:? większość firm MLM nie wymaga od Ciebie doświadczenia zawodowego, szczególnie wysokich kwalifikacji, ani specjalistycznego wykształcenia, ?dobre firmy MLM mają własny program szkoleń, dzięki któremu nauczysz się jak skutecznie sprzedawać, jak rzeczowo i przekonująco odpowiadać na obiekcje klientów, jak wyrobić w sobie odporność na odmowę oraz pokonać lęk przed odrzuceniem, jak wprowadzać nowych dystrybutorów oraz jak najefektywniej organizować sobie czas. Poza tym, działając w firmie marketingu wielopoziomowego rozwiniesz się towarzysko, nawiążesz nowe znajomości, których nie miałbyś szansy nawiązać w "normalnej" pracy. Spotkasz tam ludzi z bardzo różnych grup społecznych, zawodowych i w różnym wieku. Zatem nie zdziw się, gdy zobaczysz jak dawna pielęgniarka staje się "gwiazdą" MLM-u, a zwykły nauczyciel zamienia się w charyzmatycznego lidera, zarabiającego miesięcznie 4-5 krotność średniej krajowej.

No właśnie – najważniejsza rzecz – pieniądze

MLM daje możliwości zarobków o jakich prawdopodobnie nie możesz nawet pomarzyć w innej pracy (chyba, że będziesz płatnym zabójcą lub wygrasz casting do reality show.

Mogą Cię również zainteresować