Jakich klientów omijać w biznesie MLM?

przez Dr Alina Vogelgesang

Czy klient ma zawsze rację? Czy każdemu napotkanemu człowiekowi mam polecić ofertę mojego biznesu MLM? To powszechne pytania zadawane mi podczas warsztatów MLM czy konsultacji liderskich w ramach Master Business MLM. Zatem pozwoliłam sobie na pewną dygresję na temat klientów w biznesie MLM…

źródło: Flickr.comźródło: Flickr.com

Powszechnie utarło się, że klient jest panem każdej firmy, że o klienta dba się pod każdym względem. Otóż nie zawsze! Nie zawsze klient ma rację i nie zawsze warto z nim współpracować za wszelka cenę.

Typ pierwszy: zrezygnujmy z osób, które nie płacą za produkty. To dotyczy tej grupy klientów w systemie MLM, którzy bezpośrednio od Ciebie nabywają towar czy usługę. Część firm pozwala na taką opcję. Jeśli sprzedajesz na krechę – sam doprowadzasz się do kłopotów. Twój klient raczej ma postawę klienta cenowego, zaś Ty nie potrafiłeś przekazać mu opcji wyższych, czy wartości Twojego biznesu MLM. Taki człowiek prawdopodobnie zachowuje się jak jednorazowy ręcznik papierowy, próbując zamykać transakcje tu i teraz. Jutro będzie inny ręcznik lub nie będzie go wcale. I uwierz mi , nikogo to nie zaboli. Konkurując ceną niczego nie budujesz w MLM – Twoje relacje nie istnieją.

Typ drugi: zrezygnuj lub ogranicz współpracę z tzw. maruderem (gadułą), który zajmuje Tobie czas, szuka wszelakich haczyków co do Twojej oferty MLM i Ciebie samego. Najczęściej bardziej opłacalne jest zakończenie współpracy z taką osoba i poświęcenie czasu innej, która zechce z Tobą współpracować.

Typ trzeci: zrezygnuj ze współpracy biznesowej z tzw. klientem niemiłym, który obraża Cię, obmawia czy źle odnosi się do Twoich osób w strukturze lub wobec Ciebie samego. Pozbądź się bezpośredniego kontaktu a nawet przestań współpracować z takim człowiekiem. Nie jest on wart Twojego zaangażowania. Najczęściej będzie burzył Tobie cały proces budowania Twojego biznesu MLM.

Typ czwarty: zrezygnuj ze współpracy z osobą, która grozi Ci konsekwencjami prawnymi albo tym, że odejdzie od Ciebie do innego MLM. Jest to nieprofesjonalna manipulacja z jego strony. Lepiej pożegnaj się z nim, ponieważ nie wierzy w Ciebie ani w firmę, z którą współpracujesz. Czasami taka osoba straszy Ciebie publikacją złej, negatywnej opinii w social mediach, w branży MLM. Jeśli jesteś profesjonalistą, czy takie zachowanie może Ci zagrozić?

Nieważne jak bardzo  pragniesz rozwinąć strukturę network marketing – najpierw upewnij się z kim chcesz tworzyć ten biznes. Czy należy każdemu zaoferować współpracę? I tak i NIE. Ale oferta to nie przymus, a często dzieje się tak, że do biznesu staramy się upolować każdego. Wielu menadżerów przyjmuje postawę pająka, który rozkłada sieci nad swoim potencjalnym klientem MLM.

Powiesz mi, że każdy nadaje się do tego biznesu. Tak, ale w różnej roli. Każdy może być konsumentem Twoich produktów MLM, ale nie każdy będzie budował biznes MLM. Szczególnie unikaj tzw. osób nierozsądnych, które w szybkim czasie oczekują niemożliwych efektów tudzież natychmiastowych zysków. Takiej osobie przedstaw stosowne argumenty i wspólnie poszukajcie optymalnych rozwiązań.

Zapamiętaj, że w biznesie MLM nie musisz na siłę zatrzymywać każdej osoby. Nie musisz oferować biznesu MLM każdej napotykanej osobie. Tutaj TY decydujesz z kim współpracujesz. Lepiej aktywnie działać z kilkoma zaangażowanymi i zadowolonymi osobami niż z grupą ludzi „niewłaściwych”. Czasami warto wypracować w sobie używanie słowa „nie”. Co nie oznacza utraty kontaktu.

Dr Alina VogelgesangDr Alina Vogelgesang

Rektor Alina Vogelgesang jest doktorem nauk ekonomicznych, byłym dziekanem wydziału nauk ekonomicznych w Gliwickiej Wyższej Szkole Przedsiębiorczości. Doradca ekonomiczny firm i przedsiębiorców zarówno tradycyjnych, jak również marketingu wielopoziomowego. Przedsiębiorca, właściciel firmy PHU ALPIO. W swojej karierze zawodowej wielokrotnie pracowała w charakterze specjalisty ds. marketingu, specjalisty ds. public relations, nauczyciela, lektora języka angielskiego. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego. Uczestniczka wielu konferencji naukowych krajowych i międzynarodowych. Autorka wielu opracowań naukowych i badań m.in. na potrzeby Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Prelegent wykładów otwartych oraz warsztatów z ramienia Fundacji FOR prof. Leszka Balcerowicza. Wyróżniona Nagrodą Rektorską Rektora GWSP za działalność edukacyjną wśród młodzieży na rzecz przedsiębiorczości. Jako pierwsza w Polsce założyła i opracowała autorskie, afirmowe szkolenie „Master Business MLM” oraz „Konsultacje Biznesu MLM On-line”. Autorka pierwszej w Polsce pracy naukowej o marketingu sieciowym „Multi Level Marketing w gospodarce rynkowej”. Większy wywiad z dr Aliną można obejrzeć tutaj: „Rozmowy o dobrym biznesie”.

Mogą Cię również zainteresować