źródło: www.flickr.com
Gazeta zapytała o plany sukcesji 92 przedsiębiorców. Odpowiedzi pokazały, że przeciętny polski biznesmen traktuje swoją firmę głównie jako przedsiębiorstwo rodzinne. Aż 67% planuje przekazać biznes członkom rodziny. To wyjątkowo duży odsetek na tle światowych standardów. Ten sposób sukcesji planuje na świecie tylko 23% przedsiębiorców.
Zaledwie co czwarty polski przedsiębiorca (24%) wybiera inną drogę – zamierza spieniężyć biznes, sprzedając go inwestorowi. Na świecie ten odsetek wynosi 57%. Badanie wykazało, że w Polsce słabo wykształcony jest model korporacyjny – sprzedanie udziałów w firmie jej menedżerom lub pracownikom. Tylko 7% przedsiębiorców zamierza w ten sposób wyjść z biznesu. W badaniu światowym ten odsetek wynosi 20%. A jak polscy przedsiębiorcy przygotowują potomków do przejęcia firmy? Według „Pulsu Biznesu” najbardziej pożądane są studia ekonomiczne na krajowej uczelni (57%). Jednak praktyka wygląda znacznie gorzej – dzieci przedsiębiorców rzadko studiują na kierunkach biznesowych. Wiele z nich z braku motywacji w ogóle nie kończy studiów.