
źródło: www.flickr.com
…w rozpracowaniu pewnego trudnego do rozgryzienia enzymu retrowirusa i na wyniki nie trzeba było długo czekać. Naukowcy od dłuższego czasu zmagali się z odkryciem budowy pewnego rozbijającego białka enzymu pochodzącego z wirusa podobnego do HIV. Po kolejnej porażce postanowili stworzyć internetową grę o nazwie Fold-it, w której gracze z całego świata mogli łączyć swoje siły i konkurować ze sobą w budowaniu molekuł. Ta klasa enzymów nazwana proteazami retrowirusowymi jest kluczowa dla przeżycia wirusa HIV. Badacze uważają, że skuteczne zablokowanie pracy tego enzymu pozwoli na stworzenie skutecznego lekarstwa przeciw AIDS, jednak do tej pory nie mogli oni rozgryźć budowy jego molekuły.
Okazało się, że gracze byli w stanie wygenerować modele na tyle dobre, że naukowcy mogli je dopracować i w ciągu zaledwie kilku dni odkryto budowę tajemniczego enzymu. Jego budowa daje duże nadzieje na stworzenie lekarstwa zdolnego do zablokowania jego działania. Pokazuje to moc gier komputerowych, które mogą pozwolić przekuć ludzką intuicję w rozwiązywaniu trójwymiarowych łamigłówek logicznych w rozwiązywanie poważnych, naukowych problemów.
Zadanie postawione przed graczami polegało na tym, że musieli oni obracać łańcuchy aminokwasów w wirtualnej rzeczywistości dopasowując je do siebie, pokonując w ten sposób kolejne poziomy. W całym zadaniu pomagał im komputerowy pomocnik nazwany Rosetta. Naukowcy zarządzający grą odbierali cały czas i analizowali pomysły graczy udoskonalając na bieżąco zagadki. Okazuje się więc, że w każdym graczu tkwi potężny potencjał, który odpowiednio ukierunkowany może pomóc wszystkim.