W jednym z paneli udział wziął m.in. były minister gospodarki Jacek Piechota
Okazją spotkania była konferencja poświęcona źródłom finansowania dla sektora MŚP i wyzwaniom stojącym przed polskimi małymi i średnimi firmami. – W Polsce istnieje około 1,7 mln firm z sektora MŚP, najwięcej w woj. mazowieckim, śląskim i wielkopolskim. Największą dynamikę rozwoju notowano w ubiegłym roku wśród firm zatrudniających od 10 do 49 osób – mówiła prof. Marzenna Weresa z SGH, która jednak zwróciła uwagę na niski stopień innowacyjności wśród rodzimych firm z tego sektora.
Co ciekawe tylko 8% firm korzysta z finansowania zewnętrznego. Uczestnicy konferencji uznali, że dzieje się tak z obawy przed utratą kontroli nad własnym biznesem. Podczas konferencji pokazano studium przypadku firmy Roleski, która z małego przedsiębiorstwa rozwinęła się w klasyczną firmę rodzinną. Jacek Murawski z Venture Partner/Internet Venture Fund Manager (MCI Group) przedstawił przypadek firmy ABC Data, dystrybutora sprzętu komputerowego, w którą zainwestowała jego firma. – W strategii firmy nie koncentrujmy się na lokalnym rynku, ale długofalowo myślmy już o ekspansji zagranicznej – radził. Zastrzegł jednak, że każda firma chce wyjść poza rynek krajowy, ale nie każda jest na to przygotowana. „Trzeba już mieć gotowy plan wyjścia na rynki zagraniczne w momencie zmierzania do zdominowania rynku krajowego – mówił.
Konferencja w SGH przyciągnęła przedstawicieli włoskich firm i instytucji działających w Polsce
Z kolei Tomasz Piętka, wiceprezes Enterprise Investors, opowiedział o inwestycji w firmę Dystrybucja Polska, rozprowadzającej ulotki reklamowe, mającej status operatora pocztowego. – Po liberalizacji rynku pocztowego będzie to niezwykle atrakcyjny rynek – uznał. Dodał, że Dystrybucja Polska w ciągu ostatnich lat rozwinęła się, osiągając pozycję jednej z trzech największych tego typu firm na polskim rynku.
Antoni Bielewicz z „Harvard Business Review Polska” podczas moderowania dyskusji
Rafał Godoj, dyrektor ds. inwestycji w Oresa Ventures ostrzegł, by nie wrzucać małych firm do jednego worka ze średnimi. – Te średnie mają już skrystalizowaną strategię, ich wizja i misja jest zorganizowana wokół nośników wartości, mają jasno zdefiniowany system informacyjny i rozliczeniowy. Podczas, kiedy w tych małych firmach rozliczanie odbywa się często w sposób nieformalny – mówił. – W małych firmach pierwsze skrzypce gra właściciel, przedsiębiorca, a w średnich jest już management – dodał Rafał Godoj, którego firma skupia się raczej na inwestowaniu w średnie firmy.
Podczas dyskusji o barierach w rozwoju MŚP Cristiano Pinzauti z PKPP Lewiatan pokazał publikację opisująca czarną listę barier. Były minister gospodarki Jacek Piechota zwrócił uwagę, że każdy rząd hucznie zapowiada i zabiera się za odbiurokratyzowanie życia przedsiębiorców tworząc komisje do tego celu. – Tymczasem nikt nie zastanawia się, jak zapobiegać równoległemu powstawaniu w innych komisjach przepisów utrudniających życie tym przedsiębiorcom – mówił Piechota, obecnie prezes Polsko-Ukraińskiej Izby Gospodarczej.
Jacek Murawski z Venture Partner/Internet Venture Fund Manager (MCI Group), przedstawił studium przypadku inwestycji w firmę z sektora MŚP
Rafał Godoj z Oresa Ventures podsumował, że koniecznie trzeba popracować nad kreatywnością i odwagą polskich przedsiębiorców oraz zachęceniem ich do korzystania z finansowania pochodzącego z funduszy private equity. – Warto się rozwijać, a pieniądze na finansowanie zawsze się znajdą – dodał.
Konferencję zorganizował Klub Absolwentów SGH oraz Stowarzyszenia Absolwentów Uniwersytetu Bocconi we współpracy z BGP&Global Strategy. Autor zdjęć: Maciej Górski/SGH.