„Rada Reklamy jest dumna, że branża reklamowa stworzyła i wprowadziła do Kodeksu Etyki Reklamy ten dokument. Dzięki niemu Rada Reklamy zrobiła kolejny pionierski krok, aby zwiększyć ochronę konsumentów i zapobiegać wprowadzaniu ich w błąd” – czytamy w informacji prasowej.
Rada Reklamy stworzyła zasady etycznej reklamy suplementów diety w ramach Kodeksu Etyki Reklamy (link). Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy jako organizacja pozarządowa, non profit, funkcjonująca na polskim rynku od ponad 18 lat, ma swój znaczący udział w kreowaniu odpowiedzialności biznesu w obszarze reklamy. Na swoim koncie ma wiele pionierskich inicjatyw samoregulacyjnych zakończonych sukcesami rynkowymi. W maju 2024 roku wprowadziła pierwszą w Polsce tak kompleksową samoregulację w obszarze etycznej reklamy suplementów diety.
Branża suplementów diety rozwija się dynamicznie. Rada Reklamy uważnie obserwuje zmiany na rynku. Na przełomie 2022/2023 roku odnotowała wzrost liczby skarg konsumenckich wpływających do Komisji Etyki Reklamy na potencjalne naruszenia etyczne w reklamach suplementów diety. W pierwszej połowie 2023 roku powołała grupę roboczą ds. wypracowania samoregulacji w obszarze reklamy suplementów diety. Efektem intensywnych pr0ac i konsultacji jest pierwsza w Polsce tak kompleksowa samoregulacja ds. etycznej reklamy suplementów diety.
Głównymi celami samoregulacji ds. reklamy suplementów diety w ramach Kodeksu Etyki Reklamy są w szczególności:
- dbałość o wysoki poziom ochrony zdrowia konsumentów – to rzetelny komunikat powinien być podstawą do dokonywania świadomych wyborów przez konsumenta oraz bezpiecznego stosowania suplementów diety, które nie powinny zastępować zróżnicowanej i zrównoważonej diety;
- stworzenie kompleksowego źródła określającego zasady etycznej reklamy suplementów diety – kompleksowa samoregulacja ma stanowić jasny kierunek wśród przedsiębiorców w zakresie standardów, które powinni stosować;
- pomoc w uporządkowaniu rynku i pogodzeniu swobody działalności gospodarczej z respektem dla zasad etycznych, aby konsumenci mogli korzystać z suplementów bardziej świadomie, bezpiecznie i odpowiedzialnie.
– Gratuluję członkom i członkiniom grupy roboczej oraz zewnętrznym ekspertom i ekspertkom fantastycznego efektu ich pracy. To był długoterminowy wysiłek na wysokim poziomie merytorycznym, który zaowocował profesjonalnym dokumentem samoregulacyjnym. Bardzo za to dziękuję. Mam nadzieję, że tę pracę doceni także polski regulator – powiedziała Lucyna Pruska, menadżerka ds. projektów i komunikacji w radzie reklamy.