Obiektywna ocena zarządzania

270 views

Błędy oceny polegające na tym, że nie jesteśmy w stanie ocenić w pełni tego, jak widzą nas inni, to rzecz naturalna. Ocena nas samych zawsze będzie się różnić od tego, jak widzą nas inni. Dotyczy to nie tylko cech charakteru, ale również sposobów postępowania.

źródło: www.sxc.hu
źródło: www.sxc.hu

Adecco zapytało 700 pracowników oraz 300 szefów o to, jaki jest ich styl zarządzania, aby sprawdzić, czy to jak siebie samych widzą jest spójne z tym, co o nich myślą współpracownicy. Okazało się, że choć różnice nie są bardzo duże, to jednak występują.

Z przeprowadzonych badań wynika, że szef nieco inaczej ocenia swoje postępowanie względem pracowników, niż oceniają je podwładni. W praktyce znaczy to, że choć komuś wydaje się, że jego szef jest surowy i mało wspierający, w jego opinii jest on mniej surowy i bardziej wspierający. I odwrotnie, choć szef uważa, że jest bardzo dyrektywny i nakazowy, to w praktyce jego pracownicy widzą go jako osobę łagodniejszą i stawiającą na relacje pomiędzy pracownikami.

W badaniach wykorzystano 6 stylów zarządzania wg Golemana. Największe różnice pojawiły się w ocenie stylu nakazującego oraz coachingowego. Szefom wydaje się, że bardziej dbają o rozwój pracowników i przygotowują ich na przyszłe wyzwania niż myślą tak pracownicy. Szefowie również błędnie oceniają ilość nakazów i dyrektyw, które dają pracownikom. Tylko 15% szefów ocenia swój styl kierowania jako nakazujący, ale aż 23% pracowników widzi w szefie „dyktatora”, który narzuca pewne procedury i schematy działania.

Efektem takich różnic w ocenie stylów zarządzania są problemy w kierowaniu. Szefowi wydaje się, że jest nieco inny niż oceniają go pracownicy i w efekcie trudniej jest wprowadzić zmiany, które poprawią jakość i atmosferę pracy.

Mogą Cię również zainteresować