źródło: www.sxc.hu
Zgodnie z treścią projektu ustawy przyjętego przez rząd osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej, niebędące podatnikami VAT oraz objęte rejestrem PESEL w kontaktach z administracją skarbową będą mogły podawać wyłącznie PESEL. Osoby te będą zobowiązane do aktualizacji swoich danych w przypadku zmiany adresu zamieszkania.
NIP pozostanie identyfikatorem dla przedsiębiorców i podatników VAT nawet, gdy został im nadany numer PESEL. Podmioty nieobjęte PESEL będą posługiwać się NIP na dotychczasowych zasadach. Termin złożenia zgłoszenia aktualizacyjnego dla tych osób będzie ujednolicony i ma wynosić 7 dni. Zmieniony też będzie tryb nadawania NIP poprzez odstąpienie od wydawania decyzji administracyjnej.
Zgodnie z projektem stworzony zostanie Centralny Rejestr Podmiotów – Krajowa Ewidencja Podatników, którego celem będzie gromadzenie m.in. danych pochodzących z rejestru PESEL. Ponadto projekt ustawy przewiduje tryb udostępniania danych zgromadzonych w systemie oraz możliwość ich aktualizacji. Dane znajdujące się w CRP – KEP mają być objęte tajemnicą skarbową. Nie będzie to jednak dotyczyć numerów identyfikacyjnych NIP oraz REGON.