Polacy wydali w internecie prawie 10 miliardów złotych

przez Piotr Hoffmann
474 odsłony

Ukazał się na rynku raport e-Handel Polska 2009. Opracowanie powstało dzięki współpracy Instytutu Organizacji i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej, grupy e-Commerce ze Stowarzyszenia Marketingu Bezpośredniego oraz redakcji serwisu Money.pl.

Według tego najnowszego i najobszerniejszego studium polskiego rynku handlu elektronicznego (przygotowanego przez Sklepy24.pl) liczba internetowych zamówień zamknie sięg w tym roku w ok. 40 milionach. Średnio do e-koszyka wkładamy towary za 268 złotych.

Obecnie w Polsce działa około 7,5 tysiąca sklepów internetowych. Niemal co piąty (18,5%) funkcjonuje w branży dom i ogród. Jednak to w sklepach sprzedających w sieci sprzęt RTV, AGD i foto Polacy zostawiają najwięcej pieniędzy. Trafia do nich więcej niż co czwarta złotówka (27,6%) wydana w rodzimych sklepach internetowych.

Jednak najczęściej kupowanymi w internecie produktami są książki i multimedia. W ciągu ostatniego roku sklepy z tej branży miały ponad 9,1 miliona zamówień, na łączną kwotę przeszło miliarda złotych.

Ponad połowa działających w Polsce sklepów internetowych to projekty istniejące najwyżej dwa lata. Co ósmy to internetowy weteran, funkcjonujący od przeszło pięciu lat. Najwięcej długowiecznych sklepów funkcjonuje w najbardziej tradycyjnej dla sieci branży, czyli książki i multimedia. Ponad pięcioletnim stażem pochwalić się może co piąta e-księgarnia. Nieznacznie niższy odsetek mają pod tym względem sprzedawcy sprzętu RTV-AGD oraz akcesoriów hobbystycznych.

Prawie 84% polskich sklepów internetowych to mikroprzedsiębiorstwa, zatrudniające do 10 osób. Co piąty e-sklep to przedsięwzięcie jednoosobowe. Tylko co dwunasty zatrudnia więcej niż 20 pracowników. Wśród osób, które kupowały już przez internet prawie co trzecia deklaruje robienie e-zakupów kilka razy w miesiącu (30,3%), a ponad połowa (55%) kupuje przynajmniej kilka razy w roku. Rosnące obroty w całym e-handlu są jednak widoczne również w wynikach badań. Rok temu obroty ponad 41% sklepów nie przekraczały 10 tysięcy złotych. W tym roku jest ich już o prawie 7 punktów procentowych mniej.

Większość e-klientów kupuje przez internet by zaoszczędzić czas i dla wygody (44,9%) oraz by łatwo i szybko porównać dużą liczbę produktów (39,8%). Autorzy raportu stawiają wniosek, że przyszłość w polskim e-handlu mają sklepy wyspecjalizowane w konkretnym asortymencie. Ponad jedna trzecia rynkowych graczy przewiduje, że właśnie taka działalność będzie się opłacała najbardziej.

Pełny raport można zamówić tutaj:
www.sklepy24.pl/zakupy/raport_e-handel_2009/sklep/internetowy

Mogą Cię również zainteresować