Polacy na zakupach w systemie DS/MLM

przez Jolanta Flag
1018 odsłony

Według badań przeprowadzonych w lutym br. przez IBRIS na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej prawie połowa ankietowanych (49%) przyznaje, że podczas zakupów wielokrotnie korzystała z systemu sprzedaży bezpośredniej w tym marketingu sieciowego.

źródło: Flickr.comźródło: Flickr.com

Większość kupujących stanowią kobiety – 7 na 10 ankietowanych pań, które zetknęły się z systemem DS/MLM przynajmniej raz dokonało zakupu. W przypadku mężczyzn odsetek ten jest zdecydowanie mniejszy.

Badania pokazują jednak, że ponad jedna trzecia (35%) ankietowanych nigdy nie kupowała produktów oferowanych przez konsultantów. Największą grupę klientów branży stanowią osoby, które zdecydowały się na jednorazowy zakup (36%), zaś co dziesiąta osoba przyznaje, że często korzysta z tej formy zakupów. Kobiety wykazują znacznie większe skłonności do zakupu produktów oferowanych przez sprzedawców bezpośrednich i menedżerów działających w systemie network marketing – spośród respondentek, które zetknęły się ze sprzedażą bezpośrednią, aż siedem na dziesięć badanych przynajmniej raz dokonało zakupu. W przypadku mężczyzn czterech z dziesięciu nigdy nie zdecydowało się na zakup.

Najpopularniejsze miejsca kontaktu z systemem DS/MLM to dom – 56% wskazań i miejsce pracy – 31%. Na trzecim miejscu znajduje się wskazanie „konsultanci sami mnie znajdują” (12%). Nadal popularną metodą kontaktu są ulotki pozostawione w skrzynce pocztowej (9%), czterokrotnie zaś spadła efektywność mediów, w tym internetu (5%).

Co dziesiąty ankietowany spotkał się z konsultantem budującym swój biznes na terenie szkoły lub uczelni (11%). Na popularności zyskują także centra handlowe (16%) i specjalnie wynajęte sale na prezentacje (9%). Co ciekawe, widoczny w ubiegłorocznym badaniu trend nawiązywania kontaktów z konsultantem poprzez internet traci na znaczeniu: 14,7% wskazań w 2014 roku i 4,9% w roku bieżącym; podobnie mailing: 7,9% wskazań w 2014 roku i 3% w roku 2015 – wszystko na rzecz kontaktów osobistych, tak charakterystycznych dla tej formy dystrybucji towarów i usług.

– Osobiste formy kontaktu wracają do łask. Badanie pokazuje, że respondenci najczęściej nawiązują kontakt z przedstawicielami dzięki rekomendacjom znajomych (33%). Nowym trendem w pozyskiwaniu klientów jest znajomy konsultant (20%), a co zaskakujące, ta odpowiedź w roku ubiegłym miała bardzo mało wskazań (2%). To bardzo dobra wiadomość jeśli chodzi o budowanie bazy zadowolonych i lojalnych klientów w drodze po sukces i dobre wyniki biznesowe. Polecanie marki przez osoby, które doświadczyły produktów, obsługi serwisu i marki, to najlepsza konsumencka rekomendacja, a przy okazji promocja sprzedaży bezpośredniej i zawodu sprzedawcy – mówi Mirosław Luboń, dyrektor generalny Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej.

Głównym i niezmiennym powodem dokonywania zakupów w systemie sprzedaży bezpośredniej i marketingu sieciowego jest według respondentów wygoda (43%). Na kolejnych pozycjach znalazły się: oferowane okazje (31%) oraz możliwość uzyskania fachowej wiedzy na temat oferowanych produktów (19%). Zdecydowanie zmalała grupa respondentów niepotrafiących wskazać powodów dokonywania zakupów w systemie DS/MLM (z 21% do zaledwie 4%).

Metryka badań: czas realizacji badania – luty 2015; miejsce realizacji – badanie ogólnopolskie; metoda – badanie telefoniczne według standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (Computer Assisted Telephone Interview); próba – losowo, liczebnie reprezentatywna dla ogółu mieszkańców Polski z zachowaniem reprezentacji liczbowej zaludnienia (dane wg. GUS). Próba odzwierciedla liczebny rozkład według płci oraz zachowuje proporcje w rozkładzie wieku do populacji generalnej mieszkańców. Wielkość próby: N=876.

Mogą Cię również zainteresować