Cc C Cv Book Review Nine Parts Desire Geraldine Brooks Summary Case Study Methodology Advantages Of Computer Apush Long Essay Questions And Answers Elementary Weekly Assignment Sheet Template

Polka lubi zaSUVać

przez Jarosław Orzeł

Polki najbardziej chciałyby jeździć SUV-ami albo autami sportowymi. Nie lubią kabrioletów, a samochody miejskie wybierają niechętnie – to wynik sondażu przeprowadzonego przez sieć motoryzacyjną ProfiAuto.pl. Na SUV-y zagłosowało aż 42% respondentek.

źródło: flickr.comźródło: flickr.com

Maja Moska, ekspertka sieci ProfiAuto nie jest zaskoczona pierwszym miejscem samochodów typu SUV w sondażu. Jej zdaniem decydujące są tu ich gabaryty. – Wbrew powszechnej opinii, my kobiety nie zwracamy uwagi jedynie na kolor lakieru i design samochodu. Pragniemy auta idealnego, ekskluzywnego, bezpiecznego i rodzinnego. W potężnych SUV-ach czujemy się bezpieczne, siedzimy wysoko i mamy wszystko pod kontrolą – mówi Maja Moska. – Oczywiście nasze preferencje uzależnione są także od wieku i miejsca zamieszkania, inny samochód wybierze aktywna kobieta z miasta, inny młoda mama – mówi ekspertka. Dodaje, że z pewnością każda pani przy zakupie auta zwraca też baczną uwagę na pakowny bagażnik i komfort jazdy, jaki może zapewnić większy samochód.

Auto pełne wad, ale modne

Zdaniem Witolda Rogowskiego z ProfiAuto fakt, iż kobiety deklarują, że najchętniej jeździłyby SUV-em, podyktowany jest wyłącznie modą. – Jedyne kryterium, jakie może przekonywać za tym wyborem, to poczucie bezpieczeństwa. Moim zdaniem zresztą dość złudne, bo droga hamowania SUV-a nie jest zbyt krótka. Poza tym, w codziennej jeździe ma same wady: potrzebuje dwa razy więcej miejsca do parkowania niż np. Toyota Yaris, ciężko się do niego wsiada i z niego wysiada (szczególnie w spódniczce mini), jego gabaryty nie ułatwiają też manewrowania w miejskim gąszczu – wylicza Rogowski.

W dodatku SUV-y nie są ekonomiczne, a ich wartość spada szybciej, niż innych typów aut, a to czynniki, które mają dziś duży wpływ na wybór samochodu. – Więcej blachy, więcej plastiku, większe opony, wszystko to powoduje, że mamy większy kłopot przy utylizacji odpadów (bo też jest ich więcej). Przez swoją masę, opory toczenia i stawiany opór powietrza auta tego typu zużywają dużo więcej paliwa i produkują więcej spalin. Także części do SUV-ów, jak opony czy hamulce są dużo droższe niż do auta osobowego – podsumowuje.

źródło: flickr.comźródło: flickr.com

O ile chęci posiadania SUV-ów przez Polki można było się domyśleć, o tyle zaskakujące w sondażu sieci ProfiAuto jest drugie miejsce. 32% respondentek na pytanie „Jakim autem najbardziej chciałabym jeździć na co dzień” odpowiedziało – „Szybkim sportowym”. – Być może współczesne kobiety bardziej lubią samochody sportowe, ale nie specjalnie widać to na ulicach. Nie zauważyłem też, żeby obecnie więcej kobiet jeździło w stylu „sportowym”. Zresztą ruch na drodze i rosnąca ilość fotoradarów skutecznie ograniczają zakusy do takiej jazdy. A na torach również nie widać więcej pań niż kiedyś – komentuje Rogowski. – Natomiast z całą pewnością kobiety czują się dziś pewniej za kierownicą niż kilka lat temu, a to dlatego, że po prostu jeżdżą o wiele więcej – dodaje.

Liczą się emocje

Na korzyść SUV-ów przemawiają parametry związane z codziennym użytkowaniem auta. Do samochodu sportowego ciężko upchnąć dwójkę dzieci. Z kolei zaletą auta sportowego jest image, za pomocą takiego pojazdu podobno się odmładzamy (choć może tylko odmładzamy swój wizerunek). Z pewnością na podejście Polaków do kwestii samochodu wpływa także fakt, że o ile do niedawna w Polsce nowością był drugi samochód w rodzinie, to dziś staje się on już standardem, a powoli rośnie udział trzeciego auta w gospodarstwie domowym.

– Także z tego powodu coraz więcej Polek zaczyna myśleć o autach w innych kategoriach niż jeszcze kilka lat temu. Względy praktyczne coraz częściej ustępują emocjom związanym z samochodem – uważa Michał Tochowicz. – Jeżeli mówimy o czystej ekonomii to samochód miejski zawsze będzie bezkonkurencyjny w porównaniu ze sportowym i SUV-em. Ale także dla coraz większej liczby pań-kierowców, za kierownicą najważniejsze są odczucia i emocje związane z jazdą. Dlatego będą one wybierały coś oryginalnego, wyróżniającego się ponad nudny, sztampowy samochód jakich mijamy codziennie setki na ulicach – mówi Tochowicz.

Wyniki ankiety zamieszczonej w lipcu 2012 na stronie ProfiAuto.pl: „Jakim autem najbardziej chciałabym jeździć na co dzień”. Respondentki odpowiedziały:

Dużym – typu SUV 42%
Szybkim, sportowym 32%
Małym miejskim 26%
Kabrioletem 0%

Mogą Cię również zainteresować