Polskie morze coraz popularniejsze

przez Marek Wyrzychowski

Nasz rejon nadmorski odwiedza coraz więcej turystów, zwłaszcza zagranicznych. Wyjazd nad morze to w Polsce wciąż najpopularniejszy sposób spędzania wakacji. W 2009 roku wyjazdy nad morze stanowiły 42% podróży wakacyjnych.


Coraz więcej turystów korzysta również z bazy hotelowej i zgodnie z prognozami analityków tendencja ta zostanie utrzymana – tak wykazał najnowszy raport firmy doradczej Cushman & Wakefield. Mimo wzrostu liczby wynajętych pokoi w 2008 r. obłożenie (42%) spadło o około 3 punkty procentowe w porównaniu z rokiem 2007, co jednak wiązało się ze znacznym wzrostem podaży miejsc noclegowych. Rosnącemu popytowi na usługi hotelowe na wybrzeżu towarzyszy bowiem ciągły rozwój bazy noclegowej. Powstają nowe hotele, a obiekty funkcjonujące poddawane są gruntownej modernizacji i rozbudowie.

Zgodnie z danymi firmy Cushman & Wakefield na obszarze polskiego wybrzeża funkcjonuje obecnie 115 hoteli, co stanowi 6,3% ogólnej liczby hoteli w Polsce. Wszystkie zlokalizowane są w miejscowościach położonych bezpośrednio
nad morzem. Dominują hotele trzygwiazdkowe – 50 obiektów (46,4% miejsc noclegowych) i dwugwiazdkowe – 35 obiektów (19,8% miejsc noclegowych).


Znaczny jest udział hoteli cztero i pięciogwiazdkowych. Nad morzem działają obecnie 23 obiekty tych kategorii (32,2% miejsc noclegowych) i wszystkie zlokalizowane są w najbardziej popularnych kurortach nadmorskich, takich jak: Darłowo, Dźwirzyno, Jastarnia, Międzyzdroje, Kołobrzeg, Ustka, Ustronie Morskie czy Sopot.

Najlepiej rozwinięty rynek hotelarski na wybrzeżu Bałtyku mają Trójmiasto, Międzyzdroje, Kołobrzeg i Ustka. Rynek ten cechuje wysoka podaż hoteli, obecność na rynku hoteli najwyższej klasy (obiektów cztero i pięciogwiazdkowych), stosunkowo wysokie obłożenie pokoi hotelowych oraz zróżnicowane usługi dodatkowe: SPA & Wellness, baseny, kręgielnie i inne. Najsłabiej rozwinięty rynek jest na wybrzeżu środkowym, obejmującym obszar od Sarbinowa do Dębek.

Mogą Cię również zainteresować