Z badań przeprowadzonych przez firmę Deloitte wynika, iż w tym roku przeciętna polska rodzina na prezenty świąteczne przeznaczy prawie połowę świątecznego budżetu, czyli około 700 zł. Bardziej przezorni zatroszczyli się o prezenty jeszcze zanim świąteczny szał zakupowy rozpoczął się na dobre. Jednak ciągle są i tacy, którzy rok rocznie wybór upominków odkładają na ostatnia chwilę. Niezależnie od tego, czy o kupnie upominków pomyślimy z dużym wyprzedzeniem czy tuż przed świętami, zawsze napotkamy na podobny problem – co wybrać, aby gwiazdkowy prezent dla każdego członka rodziny był tym wymarzonym? Często bowiem zdarza się, że pod choinką czeka na nas rzecz, która nie odpowiada naszemu gustowi lub jest kompletnie nieprzydatna.
Potwierdzają to wyniki badań przeprowadzonych przez PBI , które mówią, iż co piąty Polak jest rozczarowany prezentami gwiazdkowymi. Spośród badanych osób, aż 35% nie zamierza z nich korzystać , 18% nie ma pomysłu, co z nimi zrobić, a prawie 15% wykorzysta je jako prezent dla kogoś innego. Badania wskazują ponadto, iż najczęściej jesteśmy niezadowoleni z otrzymania rzeczy osobistych, takich jak kosmetyki, odzież, bielizna czy obuwie, które w ubiegłym roku były jednocześnie najpopularniejszymi prezentami gwiazdkowymi (rzeczy osobiste otrzymało prawie 50% ankietowanych). W ciągu ostatnich kilku lat tendencja ta zaczęła się jednak powoli zmieniać.
Prezenty osobiste powoli zaczynają być wypierane przez drobny sprzęt elektroniczny, taki jak iPody, konsole do gier, aparaty cyfrowe, przenośne systemy nawigacyjne oraz gospodarstwa domowego (np. ekspresy do kawy, roboty kuchenne). Potwierdzają to eksperci serwisu porównującego ceny produktów Nokaut.pl, którzy badając statystyki odwiedzin strony i wyszukiwania poszczególnych produktów odnotowali znaczny wzrost wyszukiwania wyżej wymienionych urządzeń w okresie przedświątecznym w stosunku do lat ubiegłych.
Co zatem zrobić, aby uniknąć wpadki z nietrafionym prezentem? Przede wszystkim warto poświęcić trochę czasu na zastanowienie się nad ewentualnymi propozycjami oraz nie traktować zakupu prezentów jako coś, bez czego święta w ogóle nie mają prawa się odbyć. Przy wyborze upominków pomocne będzie, jeśli znamy upodobania osoby obdarowywanej – jeśli wiemy, czym się interesuje, jakie ma marzenia. Dobrym pomysłem jest również opracowanie pewnego rodzaju strategii zakupowej – klucza, według którego będziemy kupować prezenty. Kluczem takim może być np. troska o kondycję fizyczną członków rodziny i zakup dla każdego z nich sprzętu sportowego lub dbałość o rozwój intelektualny, a w efekcie obdarowanie bliskich np. książkami. Pomysłów na gwiazdkowe prezenty można poszukać również w internecie.
Z badań firmy Deloitte wynika, że do tego celu najczęściej wykorzystywane są serwisy aukcyjne. Korzysta z nich 65% badanych oraz porównywarki cenowe (64% badanych). Internet stanowi dobre miejsce nie tylko do poszukiwań pomysłów, ale również do samych zakupów. W tym roku świąteczne prezenty w sieci zakupi aż 33% ankietowanych. Jest to dobre miejsce nie tylko ze względu na wygodę i duży wybór produktów, ale również ze względu na różnice w cenach pomiędzy produktami, jakie możemy kupić w tradycyjnych sklepach, a ich odpowiednikami oferowanymi przez sklepy internetowe lub portale aukcyjne. Według ekspertów serwisu aukcyjnego Allegro.pl kupując w sieci można zaoszczędzić średnio 20%, a różnica w cenie produktu może wynosić nawet 32%.
Niestety, jeżeli nie zajęliśmy się zakupami przez internet odpowiednio wcześnie, to dla „spóźnialskich”, ze względu na ograniczoną wydajność Poczty Polskiej oraz firm kurierskich, może być już za późno – może się okazać, że zakupione w sieci prezenty nie dojdą na czas. Warto też pamiętać, że koszt przesyłki często jest znaczny, zwłaszcza w przypadku szybkiej przesyłki kurierskiej, która ma szansę dotrzeć przed świętami. Czasem lepiej jest poszukać świątecznych upominków w tradycyjnych sklepach. Taką formę zakupów w tym roku według wyników badań wybierze 70% konsumentów.
Wiele hipermarketów przygotowało specjalne świąteczne rabaty przyciągające rzesze klientów, którzy zakupy świąteczne odkładają na ostatnią chwilę. Należy jednak pamiętać, iż często zdarza się, że hasło „promocja” jest jedynie marketingowym chwytem i nie ma nic wspólnego z faktyczną obniżką ceny. Dlatego przed zakupem warto porównać cenę artykułu promocyjnego w danym sklepie z cenami oferowanymi przez inne sieci handlowe lub korzystając z internetowych porównywarek cen jak Skąpiec, Ceneo czy Nokaut. Dobrze jest również dokładnie sprawdzić faktyczną cenę produktu, gdyż duże hipermarkety czasami wykorzystują pośpiech kupujących oraz ogromne kolejki przy kasach zaniżając ceny na półkach. Klient orientuje się dopiero przy kasie, a często nawet w ogóle nie zauważa, że wybrany produkt jest droższy niż powinien. Dlatego nawet, jeśli nie skompletowaliśmy upominków dla wszystkich członków rodziny, ponieważ ciągle mamy nadzieję, że uda nam się kupić coś w okazyjnej cenie, może warto przeczekać przedświąteczny szał zakupowy i po świętach na spokojnie poszukać rzeczy, która naprawdę sprawi radość bliskiej osobie.
Pamiętajmy, że prezenty zawsze sprawiają radość, bez względu na ich wielkość, ilość czy cenę. Dlatego zamiast spędzać ostatnie dni przed świętami w hipermarkecie, frustrując się kolejkami przy kasach, może lepiej podejść do zakupów świątecznych z dystansem, uznać prezenty za miły dodatek do Świąt, nie zaś jako wymóg konieczny, a zamiast drogich prezentów wymyślić coś oryginalnego, co na pewno ucieszy bliską osobę i sprawi, że Święta upłyną w ciepłej rodzinnej atmosferze.
Autorka tekstu jest analitykiem w iFIN24 i specjalistką od finansów osobistych.
(http://www.ifin24.pl)