Pozycjonowanie lokalne – co to jest i jakie daje możliwości?

przez Maciej Maciejewski

Obecność firmy w lokalnych wynikach wyszukiwania pozwala docierać do osób w określonej lokalizacji. Badania na amerykańskich użytkownikach smartfonów w 2019 r. pokazały, że 60% z nich skontaktowało się z firmą przez wyniki wyszukiwania za pomocą opcji umożliwiającej wykonanie połączenia (Think with Google). Jeśli prowadzisz firmę o zasięgu lokalnym, a więc sprzedajesz produkty, oferujesz usługi, ale nie pozycjonujesz strony, tracisz klientów.

Pozycjonowanie lokalne – co to jest?

Pozycjonowanie strony internetowej ma jej zapewnić wysoką pozycję w SERP, czyli stronie wyświetlającej wyniki wyszukiwania. Obejmuje optymalizację witryny oraz działania związane ze stroną, ale dotyczące wpływu czynników zewnętrznych. Poznanie nieprawidłowości, które są przyczyną spadku strony w wynikach, niskich pozycji lub braku efektów optymalizacji jest możliwe poprzez audyt SEO.

Wyniki wyszukiwania Google dzielą się na płatne i organiczne (bezpłatne). Na jedne i drugie firmy mogą wpływać – reklamą i pozycjonowaniem. Pozycjonowanie lokalne (https://www.ideoforce.pl/e-marketing/pozycjonowanie/pozycjonowanie-lokalne/) działa na takiej samej zasadzie, co pozycjonowanie tradycyjne z tym, że widoczność strony wiąże się z lokalizacją. Google wyświetla wyniki odpowiadające słowom kluczowym i lokalizacji.

Frazy lokalne mogą zawierać nazwę miasta/dzielnicy/regionu (np. mechanik samochodowy warszawa, sklep z zabawkami mokotów, sprzęt medyczny świętokrzyskie), ale wpisanie rodzaju usługi lub typu sklepu (np. fryzjer, sklep z butami, drogeria) bez dodania lokalizacji również spowoduje wyświetlenie się wyników odpowiadających miejscu. Co to oznacza? Jeśli wpiszesz frazę kluczową w Google, system za sprawą geolokalizacji określającej położenie urządzenia na podstawie adresu IP, dopasuje wyniki do Twojej lokalizacji.

Twoja firma w Google

W dobie powszechnego korzystania ze smartfonów, firmy nie może zabraknąć w Mapach Google. W raporcie „E-commerce w Polsce 2020” czytamy, że 49% badanych, w internecie szuka sklepów, które chce odwiedzić. Oznacza to, że wyszukiwarka jest pierwszym miejscem styku klienta z produktem lub marką. Lokalna firma nie może sobie pozwolić na pominięcie wizytówki. Dlaczego? Bo to właśnie wizytówki pojawiają się nad wynikami wyszukiwania. Użytkownik, klikając w jeden z wyników, zobaczy profil firmy i mapę.

Google Moja Firma to bezpłatna usługa do zarządzania wizytówką firmy. Mogą z niej korzystać firmy, które mają lokalizację fizyczną – jest ona niezbędna do weryfikacji. Istotne dla pozycjonowania jest dbanie o to, by dane znajdujące się na wizytówce, np. numer telefonu, adres, godziny pracy, kategoria działalności, były aktualne i pełne. To na ich podstawie Google dopasowuje wynik do frazy lokalnej. Na wiarygodność firmy wpływają opinie, a raczej reakcja na nie, zarówno te pozytywne, jak i nieprzychylne.

Wizytówka nie tylko wpływa na pozycję w Google, ale pozwala firmie zaprezentować się i dostarczyć potencjalnemu klientowi informacje o jej działalności. Na profilu można umieścić dodatkowe dane (atrybuty), np. „odbiór w sklepie”, a nawet zdjęcia. Podobnie, jak strona wymaga optymalizacji, tak profil firmy odpowiedniego zarządzania. Kolejność wyników wyszukiwania zależy od dopasowania wizytówki do wyszukiwanego hasła, odległości i rozpoznawalności firmy, na którą wpływają opinie czy informacje w sieci, takie jak np. linki.

Co daje lokalne SEO?

Co właściwe daje firmie pozycjonowanie lokalne? Dlaczego nie wystarczy pozycjonowanie tradycyjne? Pewne jest to, że na rynku istnieje wiele firm, które oferują te same usługi, a ścieżka klienta zaczyna się w wyszukiwarce. Jeśli sprzedajesz lokalnie, Twoi klienci mieszkają w pobliżu lub czasowo przebywają w okolicy i właśnie szukają miejsca, gdzie mogą kupić lub zrealizować usługę.

Dopasowanie fraz kluczowych do lokalizacji sprawia, że szansa pozyskania klienta rośnie. Użytkownik, który wraz z wynikiem dostaje dane niezbędne do podjęcia działania, jest skłonny z nich skorzystać – bo otrzymuje to, czego szuka. Lokalne działania pozycjonerskie poprzez widoczność w Google budują rozpoznawalność firmy, za którą idą wizyty na stronie, sprzedaż i oczywiście przewaga nad konkurencją.

Mogą Cię również zainteresować