Pracownik po spożyciu narkotyków

przez Maciej Badowski
366 odsłony

Ostatnio problem dopalaczy i narkotyków stał się bardzo głośny. Niestety zaczął on również dotyczyć przedsiębiorców. Co powinien zrobić pracodawca, gdy ma podejrzenie, że jego pracownik jest pod wpływem narkotyków lub dopalaczy?

źródło: www.sxc.hu
źródło: www.sxc.hu

Przepisy kodeksu pracy jasno określają, że pracownik ma obowiązek wykonywać swoje zadania w sposób bezpieczny i zgodny z zasadami higieny pracy. Musi być w stanie fizycznym i psychicznym umożliwiającym prawidłowe wykonywanie powierzonych mu obowiązków. Oznacza to, że nie może on być po wpływem alkoholu czy też środków psychotropowych lub substancji odurzających.

Gdy pracodawca podejrzewa podwładnego o spożycie środków odurzających, powinien go niezwłocznie odsunąć od wykonywanych obowiązków. Jednak musi powiadomić pracownika o przyczynach jego odsunięcia. Warto zaznaczyć, że za czas odsunięcia pracownikowi nie przysługuje wynagrodzenie.

Jeżeli pracownik nie zgodzi się na przeprowadzenie testu, wówczas pracodawca sporządza odpowiedni protokół, który będzie podstawą do wyciągnięcia konsekwencji wobec podwładnego. Przedsiębiorca może w stosunku do pracownika, który zażywał narkotyki w pracy, zastosować kary porządkowe: karę upomnienia lub nagany. Jednak zastosowanie kary porządkowej nie może nastąpić później niż na dwa tygodnie po powzięciu przez pracodawcę wiadomości o fakcie używania narkotyków w pracy. Co ważne, pracownika nie można ukarać po upływie trzech miesięcy od zajścia naruszenia obowiązków pracowniczych.

Mogą Cię również zainteresować