źródło: www.sxc.hu
Przepisy kodeksu pracy jasno określają, że pracownik ma obowiązek wykonywać swoje zadania w sposób bezpieczny i zgodny z zasadami higieny pracy. Musi być w stanie fizycznym i psychicznym umożliwiającym prawidłowe wykonywanie powierzonych mu obowiązków. Oznacza to, że nie może on być po wpływem alkoholu czy też środków psychotropowych lub substancji odurzających.
Gdy pracodawca podejrzewa podwładnego o spożycie środków odurzających, powinien go niezwłocznie odsunąć od wykonywanych obowiązków. Jednak musi powiadomić pracownika o przyczynach jego odsunięcia. Warto zaznaczyć, że za czas odsunięcia pracownikowi nie przysługuje wynagrodzenie.
Jeżeli pracownik nie zgodzi się na przeprowadzenie testu, wówczas pracodawca sporządza odpowiedni protokół, który będzie podstawą do wyciągnięcia konsekwencji wobec podwładnego. Przedsiębiorca może w stosunku do pracownika, który zażywał narkotyki w pracy, zastosować kary porządkowe: karę upomnienia lub nagany. Jednak zastosowanie kary porządkowej nie może nastąpić później niż na dwa tygodnie po powzięciu przez pracodawcę wiadomości o fakcie używania narkotyków w pracy. Co ważne, pracownika nie można ukarać po upływie trzech miesięcy od zajścia naruszenia obowiązków pracowniczych.