Prezentacja – czym jest to modne teraz słowo?

przez Monika Zalewska

Prezentacjaczym jest to modne teraz słowo? Każdy sprzedawca jest prezenterem, a praca prezentera jest związana z jego niepowtarzalnością, z tym, kim naprawdę jest.

 

Prezentacja, jak każdy dobrze wyreżyserowany i zagrany spektakl, może się stać źródłem inspiracji oraz w sposób zasadniczy wpłynąć na zaufanie, jakim obdarzą Cię widzowie, czyli Twoi Klienci.

Monika Zalewska jest aktorką (teatr, telewizja, film – m.in. "Egzamin z życia", "M jak miłość") ale też logopedą. Posiada bogate doświadczenie w zakresie prowadzenia szkoleń i konsultacji. W czasie treningu wykorzystuje swoje aktorskie i medialne doświadczenie oraz szeroką wiedzę z zakresu logopedii i pragmatyki komunikacyjnej. Specjalizuje się w kształceniu mowy, technice i wyrazistości mówienia, sztuce prezentacji, wystąpień publicznych, technikach medialnych. Autorka programów treningowych z zakresu autoprezentacji, komunikacji interpersonalnej i wywierania wpływu głosem. Właścicielka firmy szkoleniowej m2 Potęga Możliwości (www.potegamozliwosci.eu).

Niewiele jest osób w świecie biznesu, które mają odpowiednie przygotowanie do prowadzenia prezentacji swojej firmy, jej produktów czy usług w ten sposób, by móc pokazać swoje indywidualne możliwości i wiedzę. Niestety, większość menedżerów swoją pracę traktuje wyłącznie jako proste przekazanie informacji.

Klient kupuje człowieka

W ciągu pierwszych 5 minut spotkania, ludzie formułują ok. 90% opinii na Twój temat, dlatego tak ważna jest świadomie przeprowadzona prezentacja swojej osoby, czyli autoprezentacja. Trudności i nieporozumienia między sprzedającym a Klientem, powstają wtedy, gdy nie jesteśmy świadomi wywieranego wrażenia albo, gdy myślimy, że postępujemy w określony sposób, a w rzeczywistości jesteśmy odbierani zupełnie inaczej.

Wiedza o niewerbalnych sygnałach pomaga w świadomym tworzeniu wrażenia, jakie wywieramy w różnych sytuacjach zawodowych, jak np. podczas rozmowy z Klientem, bezpośredniej sprzedaży, w relacjach z zespołem. To, że Klienci tak naprawdę nie kupują produktu tylko osobę, która go sprzedaje, wiedzą już wszyscy, ale czy mając tę wiedzę, zastanawiasz się:

– co pragniesz osiągnąć jako autor prezentacji?
– co z Twojej prezentacji/spotkania mają wynieść widzowie/rozmówcy?
– jaka jest główna zmiana, którą chciałbyś wywołać u Klienta?
– co takiego aktualnie myślą lub robią Twoi odbiorcy, co chciałbyś zmienić?

Zarządzanie emocjami

Zastanówmy się więc, czym jest prezentacja – to modne teraz słowo? Dla jednych jest ostatnią rzeczą, którą kiedykolwiek chcieliby robić, dla drugich to świetna okazja do pokazania swoich możliwości. Celowo nie mówię tu o chęci przedstawienia nowego produktu firmy, wzrostu jej wartości, czy strategii sprzedaży.

W prezentacji najważniejszy jest człowiek. I to od niego zależy, czy to o czym mówi przekona nas, czy pozostaniemy nieczuli na stosowane przez niego środki perswazji. Fakt, że uwaga każdego słuchacza koncentruje się na prezenterze, stwarza taki sam rodzaj presji, jaki znany jest bohaterom mediów – aktorom, dziennikarzom, etc.

Mogą Cię również zainteresować