żródło: www.flickr.com
Fundacja Pro-Test rozpoczęła kampanię „Pro-Test przeciw oszukańczym opakowaniom”, która będzie walczyć z tym procederem. Producenci stosują różne sposoby, by niemal niepostrzeżenie podnieść cenę lub skłonić konsumentów do większego wydatku, przy okazji wprowadzając ich w błąd. Oto najczęściej stosowane triki:
Mniej w środku: do niezmienionego opakowania producent wkłada mniejszą niż dotychczas zawartość.
Sprzedawanie powietrza: w wielu opakowaniach jest tyle powietrza, że mogłoby się na jego miejsce zmieścić nawet ponad 50% więcej produktu. Ale nie tylko puste miejsce w opakowaniu może mylić co do faktycznej zawartości produktu. Również podwyższone lub grube dno, a także podwójne ścianki opakowania.
Nowe opakowanie: producent zmienia opakowanie, jednocześnie zmniejszając jego pojemność podczas, gdy cenę pozostawia bez zmian. Konsumenci często nie zauważają, że kupują teraz mniej swojego jogurtu czy koncentratu.
Nowa receptura: zamiast zmieniać pojemność opakowania, zmienia się po prostu receptura produktu. Cena pozostaje taka sama, maleją za to koszty produkcji. Konsumentom bardzo trudno to zauważyć.
Aby przeciwdziałać wprowadzaniu konsumentów w błąd oszukańczymi opakowaniami, Fundacja Pro-Test rozpoczęła kampanię „Pro-Test przeciw oszukańczym opakowaniom”. Ma ona na celu zarówno wzmóc czujność konsumentów podczas robienia zakupów, jak i zwrócić uwagę samych producentów na problem oszukańczych opakowań. Fundacja Pro-Test będzie też apelować do urzędów odpowiedzialnych za ochronę konsumentów w Polsce oraz do Komisji Europejskiej, aby martwe przepisy zaczęły w końcu działać na rzecz ochrony konsumentów, a piętnowały nieuczciwe firmy.
W ramach kampanii Fundacja Pro-Test na swoich stronach internetowych przedstawia przykłady opakowań, które mogą wprowadzać konsumentów w błąd co do faktycznej zawartości produktu. Będzie też ujawniać ukryte podwyżki cen polegające na zmniejszeniu zawartości produktu w opakowaniu. Do listy produktów w oszukańczych opakowaniach wciąż dodawane są nowe, o których informują sami konsumenci, gdy natrafią na nie podczas zakupów. Przykłady oszukańczych opakowań oraz więcej informacji o kampanii na www.Pro-Test.pl.
Fundacja Pro-Test jest wydawcą internetowego, konsumenckiego magazynu „Pro-Test” i należy do międzynarodowej organizacji testującej produkty – ICRT (International Consumer Research & Testing) zrzeszającej 44 instytucje konsumenckie z 39 państw.