PSSB inicjatorem spotkania instytucji i organizacji zaangażowanych w ochronę praw konsumentów

przez Jolanta Flaga

„Etyka i dobre praktyki w sprzedaży bezpośredniej” to temat spotkania, które odbyło się 19 marca br. z inicjatywy Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej (PSSB) w warszawskiej siedzibie Konfederacji Lewiatan. Celem spotkania było wypracowanie koncepcji działań mających na celu zminimalizowanie praktyk stosowanych przez grupę nieuczciwych firm sprzedaży bezpośredniej.

W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele instytucji i organizacji zaangażowanych w ochronę konsumentów oraz w monitorowanie i respektowanie standardów prawnych i etycznych w handlu, ze szczególnym uwzględnieniem branży sprzedaży bezpośredniej. Wśród zaproszonych gości byli m.in. reprezentanci Parlamentarnego Zespołu ds. Osób Starszych, Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Federacji Konsumentów, Prokuratury Generalnej, Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, miejscy i powiatowi rzecznicy konsumentów oraz przedstawiciele Konfederacji Lewiatan. Przedstawiciele PSSB – stowarzyszenia, którego misją jest stanowienie i przestrzeganie standardów etycznych w branży – stwierdzili, że  powodem organizacji spotkania jest wzmożona działalność nieuczciwych firm sprzedaży bezpośredniej, oferujących drogie produkty podczas różnego rodzaju pokazów publicznych,  w szczególności z udziałem osób starszych. Podeszły wiek, łatwowierność i niewiedza są często wykorzystywane przez te firmy do realizacji transakcji zakupu wykraczających poza możliwości finansowe seniorów, a próbom ich anulowania i zwrotom produktów towarzyszą utrudnienia ze strony firm.

ReklamaReklama

Reprezentanci PSSB przedstawili prowadzone przez stowarzyszenie działania oraz narzędzia, które firmy członkowskie stosują w dziedzinie ochrony praw konsumentów i respektowania zapisów kodeksu etycznego stowarzyszenia. Zapisy tego kodeksu dają konsumentom znacznie większe uprawnienia od obowiązujących regulacji prawnych.

Uczestnicy spotkania wymienili się doświadczeniami z zakresu najczęstszych skarg dotyczących nieprzestrzegania praw konsumentów, w szczególności wobec osób starszych, praktykowanych przez niektóre, nieuczciwe firmy sprzedaży bezpośredniej, a także opiniami na temat metod i narzędzi służących do zwalczania i minimalizowania podobnych praktyk.

ReklamaReklama

Zebrani zgodnie przyznali, że należy piętnować nieuczciwe firmy sprzedaży bezpośredniej, jednocześnie nie szkodząc firmom działającym zgodnie z prawem i respektującym prawa konsumentów, które na rynku są w zdecydowanej większości. Reprezentanci obecnych na spotkaniu instytucji zadeklarowali wolę połączenia sił i zintensyfikowania działań w walce z nieuczciwymi praktykami wobec osób starszych, poprzez m.in.: wzajemne informowanie się o zarejestrowanych przypadkach nieuczciwych praktyk wobec seniorów, wprowadzenie czarnej listy nierzetelnych firm, zainicjowanie specjalnych akcji edukacyjno-informacyjnych adresowanych do seniorów i ich rodzin oraz budowę systemu wsparcia seniorów i udzielania im pomocy w dochodzeniu swoich praw w kontaktach z firmami stosującymi niedozwolone praktyki rynkowe.

ReklamaReklama

Mogą Cię również zainteresować