Oto nasz coroczny, finansowy raport branżowy. Najnowsze dane o wynikach polskiego sektora sprzedaży bezpośredniej i marketingu sieciowego za rok 2023. Bo matematyka nie kłamie. Księgowości nie oszukasz. Jak mawiał Pitagoras… Liczba jest wszystkim. Wystarczy rzucić okiem na nasze tabele i wszystko staje się jasne. Teraz sami możecie sprawdzić jak wygląda sytuacja.
Najpierw ciekawostka
W tym raporcie po raz pierwszy dodaliśmy firmy działające w systemie sprzedaży bezpośredniej i marketingu sieciowego reprezentujące dziedzinę odnawialnych źródeł energii czyli OZE. Jest to gałąź dość nowa na rynku i przede wszystkim w obecnych czasach niezwykle rozwojowa, dynamiczna, zatem zarówno spółki z tej grupy, jak i współpracujący z nimi ludzie, mają teraz swoje przysłowiowe „5 minut”. Produkty są tutaj drogie, zatem prowizje wysokie. Po opracowaniu tego raportu zaskoczył nas fakt, że od razu jedna z tych spółek (Hymon Fotowoltaika Sp. z o.o.) z automatu wskoczyła na 3 miejsce zestawienia z wynikiem sprzedaży netto ponad 221 milionów złotych. Szacunek. Jak się dokładnie przyjrzycie tabelom, pozostałe firmy OZE też dają sobie świetnie radę i jeśli nie zabraknie im werwy oraz inteligencji na pewno będą się w najbliższych latach rozwijały.
Kto działa niezgodnie z prawem?
W tym wydaniu rankingu w sumie na naszej liście znajduje się 58 podmiotów gospodarczych, które zdaniem naszej redakcji są godne zaprezentowania. Z tej puli sprawozdania finansowe za rok 2023 do sądu złożyło 47 spółek, czyli 11 przedsiębiorstw do dziś nie wywiązało się ze swoich obowiązków.
Firmy: Oriflame, California Fitness, ACN, Nature’s Sunshine Products, Starlife Polska, Perfect Coll, Farmasi, 4 Eco, Modern Energy Pro oraz FM World i FM Group Polska nie złożyły sprawozdań finansowych do Krajowego Rejestru Sądowego.
Przypominamy, że nieskładanie sprawozdań finansowych jest niezgodne z polskim prawem. Obowiązek oraz terminy składania rocznych sprawozdań finansowych do Krajowego Rejestru Sądowego reguluje Art. 69 Ustawy o Rachunkowości z dnia 29 września 1994 roku wraz z późniejszymi zmianami.
Natomiast z bardzo szczegółowymi, najnowszymi wynikami finansowymi wybranych firm sektora sprzedaż bezpośrednia i marketing sieciowy w Polsce, można zapoznać się w trzech poniżej opublikowanych tabelach. Znajdziecie w nich dokładne dane statystyczne na temat 58 największych, działających w Polsce podmiotów tego sektora.
Tabela 1. Wyniki finansowe wybranych firm w Polsce za rok 2023, przychody ze sprzedaży (PLIK-1.pdf)
Tabela 2. Rentowność sprzedaży wybranych firm w Polsce za rok 2023, zysk i rentowność sprzedaży (PLIK-2.pdf)
Tabela 3. Rentowność zysku netto (ROS) wybranych firm w Polsce za rok 2023 (PLIK-3.pdf)
WZROSTY
Zacznijmy od zwrócenia szczególnej uwagi na firmy, które biorąc na tapet kwestię sprzedaży netto w roku 2023 zanotowały w porównaniu do roku 2022 najciekawsze wzrosty. Bardzo dumne ze swoich wyników powinny być firmy: Energetix (131%), Nasz Prąd (85%), WellU (48%), Raypath International (32%), Mary Kay (25%) i OVB (24%). Gratulujemy.
SPADKI
Tymczasem najciekawsze spadki w 2023 roku zaliczyły m.in. podmioty: Innubio (95%), Souvre (82%), Earth Power International (68%), Votum (38%), Nu Skin (36%), NEnergia (35%), Amway Polska (31%) oraz Hymon Fotowoltaika (28%). Mamy nadzieję, że tym podmiotom w roku 2024 biznes poszedł w górę. Sprawdzić będziemy mogli po wakacjach.
TRANSPARENTNOŚĆ. PODSTAWA KAŻDEGO BIZNESU
A co z tymi firmami, które nie udostępniły swoich wyników finansowych? Jakie zdanie może mieć o nich potencjalny współpracownik oraz nasz Czytelnik? Specjalista z InfoCredit wyjaśnia: „Trudno jednoznacznie stwierdzić, jaki jest faktyczny powód niezłożenia w KRS przez niektóre firmy swoich rocznych sprawozdań finansowych. Najczęściej spotykane przyczyny to: 1 – świadoma chęć ukrycia swojej sytuacji finansowej przed konkurencją /dostawcami/odbiorcami lub klientami; 2 – unikanie kosztów administracyjnych związanych ze złożeniem do KRS sprawozdania finansowego. Wysokość tych kosztów waha się od kilkuset złotych (np.: złożenie sprawozdania do KRS); 3 – nieznajomość obowiązku prawnego narzuconego na osobę odpowiedzialną za złożenie sprawozdania.
JAK DOŁĄCZYĆ DO RAPORTU?
Jeśli firmy, które nie wykazały swoich wyników w KRS i nie wzięliśmy ich w zestawieniu pod uwagę, będą chciały, aby je dodać do raportu, to jakie kryteria powinniśmy przyjąć, aby było to rzetelne? W jaki sposób powinny nam udokumentować takie dane? Ekspert wyjaśnia: „Jeśli nieuwzględniona w badaniu firma chce uzupełnić swoje dane i zostać sklasyfikowana w raporcie, musi przesłać (faksem, pocztą tradycyjną lub mailem) do firmy InfoCredit lub redakcji „Network Magazynu” kopię swojego zatwierdzonego przez zarząd, rocznego sprawozdania finansowego za rok 2022, gdyż na tej podstawie w najbliższym czasie nastąpi aktualizacja rankingu.
Komentarz Pawła Wieteski z firmy WellU: – Nasza firma z prawie 50% wzrostem sprzedaży w roku 2023 udowadnia, że konsekwentne podążanie za trendami i odpowiednie reagowanie na potrzeby współczesnego rynku to klucz do sukcesu w branży sprzedaży bezpośredniej i marketingu sieciowego. Sektor ten przechodzi w tej chwili głębokie zmiany, a spółki, które stawiają na innowacje, technologię i lojalność klientów, mają szansę budować trwałą przewagę konkurencyjną. Jednym z kluczowych elementów strategii WellU na 2025 rok jest rozbudowany program lojalnościowy dla klientów zarejestrowanych w sklepie. To rozwiązanie nie tylko wzmacnia więź z klientami, ale także pozwala na budowanie długofalowej relacji, co w efekcie prowadzi do stabilizacji obrotów oraz powtarzalnej marży. WellU zdaje sobie sprawę z konieczności adaptacji do trendów, takich jak cyfryzacja, personalizacja oferty czy edukacja konsumentów i partnerów biznesowych. Nowoczesne technologie i narzędzia marketingowe, które firma wdraża, są efektem założeń strategii „błękitnego oceanu”. Takie podejście sprawia, że firma sprytnie łączy dziś najlepsze rozwiązania znane z afiliacji z tymi, które od lat sprawdzają się w marketingu sieciowym. Wszystko wskazuje na to, że WellU ma przed sobą jeszcze wiele sukcesów i może inspirować inne firmy do podążania w podobnym kierunku.
Komentarz Bartosza Królikowskiego, współzałożyciela i prezesa zarządu DUOLIFE SA: – Budowanie długoterminowej wartości firmy, jak widać, nie jest proste, ale jest możliwe. Kolejny rok mimo wielu wyzwań mikro i makroekonomicznych oraz sytuacji geopolitycznych wzmocnił nas jako organizację. Bezpieczeństwo nowej generacji, które stworzyliśmy jest naszą odpowiedzialnością przed klubowiczami, jak i naszymi akcjonariuszami. Jesteśmy zdeterminowani do dalszego konsekwentnego, międzynarodowego rozwoju. Ten raport pokazuje, że nasza branża przy zmieniającej się rzeczywistości jest ogromną szansą dla wielu osób, które szukają niezależności finansowej i bezpieczeństwa, które zapewnia dochód pasywny, szczególnie jeśli nie jest incydentalny tylko powtarzalny każdego miesiąca.
Raport na zlecenie Network Magazynu – jedynego w Polsce, niezależnego pisma o branży DS/MLM – przygotowała specjalistyczna firma InfoCredit z Warszawy, która na rynku informacji gospodarczej działa od 1990 roku.
PS. Dnia 12 grudnia br. prezes spółki Nature’s Sunshine Products Poland przesłał nam brakujące sprawozdanie finansowe tego podmiotu gospodarczego za rok 2023. Zrobiliśmy na ten temat odrębną publikację, z którą można się zapoznać w tym miejscu. Dziękujemy.