SHAKEOUT! Wielki obraz ukazujący, dlaczego marketing sieciowy znowu przeżywa rozkwit

przez Edward Ludbrook

SHAKEOUT!Wielki obraz ukazujący, dlaczego marketing sieciowy znowu przeżywa rozkwit Edward Ludbrook   Antropolog Karol Darwin przedstawił pojęcie ewolucji naturalnej, zwanej „Przeżyciem najlepiej przystosowanego” („Survival of the fittest”).

 

Marketing sieciowy stoi na czele Rewolucji Stylu Życia.
Pracujesz, kiedy chcesz, gdzie chcesz i tyle, ile chcesz.

Dobrze pamiętam ten dzień, gdy pewien przyjaciel zasugerował mi, abym przyjrzał się nowemu biznesowi, do którego przystąpił. Nie próbował mi tego objaśniać, tylko zachęcił do uczestnictwa w prezentacji, która miała się odbyć w hali kościoła niedaleko budynków Parlamentu w centrum Londynu. Poszedłem i wysłuchałem prezentacji na temat nowej formy „niskobudżetowego franchisingu”, który nazwano Marketingiem Sieciowym. Był to najbardziej ekscytujący pomysł jaki kiedykolwiek słyszałem. Moi przyjaciele i rodzina myśleli, że postradałem zmysły albo zostałem wciągnięty w jakąś piramidę. W rzeczywistości, dopiero wtedy zdałem sobie sprawę z faktu, jak niewielkie było moje zrozumienie tego zagadnienia. Nie byłem sam. Właściwie nie byłem w stanie znaleźć choć jednej osoby, która potrafiłaby przedstawić, wyjaśnić marketing sieciowy w wiarygodny sposób. W tej branży brakowało tego, co nazywamy „podejściem strategicznym”.

W tak młodej branży, brak perspektywy strategicznej nie jest zaskakujący. Problem tkwi w tym, że w dzisiejszych czasach ciężko jest ludziom w coś zainwestować, jeżeli nie mają jasnej i pewnej wizji przyszłości. W konsekwencji powoduje to krótkoterminowe podejście do przedsięwzięcia i brak poświęcenia, co u większości ludzi gwarantuje niepowodzenie.

Wykorzystując swoje umiejętności analityczne, które zdobyłem jako konsultant strategiczny, opracowałem w 1992 roku swoje własne podejście strategiczne – stworzyłem „Wielki Obraz” dla branży marketingu sieciowego. Zaprezentowałem swój pogląd setkom tysięcy ludzi, włącznie z przedstawicielami rządu, biznesmenami i dziennikarzami finansowymi (którzy, nawiasem mówiąc, muszą być najbardziej sceptycznymi ludźmi na świecie). Nikt nigdy nie zakwestionował trafności mojej strategii, jej logiki lub wniosków, więc jestem pewien jej słuszności.

Globalny rozkwit marketingu sieciowego, który (na szczęście) przewidziałem, nastąpił, obejmując swoim zasięgiem 50 milionów ludzi, ze sprzedażą liczącą ponad 100 miliardów dolarów w 100 krajach na świecie. Było to odzwierciedleniem często przeze mnie cytowanego fragmentu Viktora Hugo: „Nic – nawet armie ciemności nie powstrzymają idei, jeśli nadszedł jej czas”.

Nowe podejście strategiczne

Na początku tego stulecia zauważyłem nowe zmiany, które odzwierciedlały koniec ożywienia wzrostu w marketingu sieciowym. Nie tylko rozrastanie się tej branży zwolniło tempo, ale pojawiły się również inne, poważne zmiany w jej strategii. Sławni pionierzy odeszli na emerytury i po raz pierwszy, rozpoczęło się restrukturyzowanie w obrębie całej branży. Nic więc dziwnego, że wzrastały obawy w tych ludziach, którzy działali w firmach słabnących lub przedsiębiorstwach przechodzących znaczące przeobrażenia. Niektórzy kwestionowali dalszy rozwój marketingu sieciowego. Zaufanie zmalało. Byłem wtedy podekscytowany, ponieważ wiedziałem, że jest to fundamentalna zmiana w marketingu sieciowym i muszę przeprowadzić nową analizę strategiczną branży, aby stworzyć mój „Wielki Obraz” przyszłości. Byłem podekscytowany, ponieważ nadeszła faza „Shakeout” cyklu rozwojowego branży.

Mogą Cię również zainteresować