źródło: Pixabay
Co trzecia osoba w pracy i biznesowych kuluarach mówi o rodzinie, 64% o przyjaciołach, a 58% o swoim szefostwie. Aż 57% osób plotkuje o swoich współpracownikach. Czy plotki mogą zniszczyć zespół? Jak do tego nie dopuścić?
Plotkowanie jest nieodłącznym elementem ludzkiej natury. Robią to wszyscy – niezależnie od wieku. Ponad połowa osób przyznaje, że lubi spekulować na temat swojego szefa, a także współpracowników, z którymi przebywa na co dzień. Najczęściej plotkują osoby młode, w wieku od 18 do 29 lat – 38% badanych. Niemniej aż 33% osób w wieku od 30 do 44 lat przyznaje, że plotkuje regularnie. Co więcej, 57% osób przyłapało kogoś na plotkowaniu za jego plecami. To bardzo niepokojące zjawisko. Zwłaszcza tam, gdzie biznes budują ekipy, na przykład w systemie marketing sieciowy (MLM).
Jak walczyć z plotką w pracy? Kultura plotkowania może wytworzyć toksyczne środowisko. Współpracownicy mogą zacząć patrzeć na siebie z podejrzliwością i pogardą. Plotki doprowadzają do konfliktów i spekulacji. Rolą decydentów firm i liderów grup jest utworzenie takiego środowiska, by nie dawać miejsca na spekulacje.
– Kluczowe jest posiadanie odpowiedniej strategii komunikacji wewnętrznej. W firmie powinien być jasny przepływ informacji tak, aby pozostawiać jak najmniej miejsca na spekulacje. W związku z tym kluczowe jest posiadanie odpowiednich narzędzi i dobrego podejścia do komunikacji. Warto na bieżąco informować o planach firmy, awansach, planowanych akcjach czy benefitach. W tym celu świetnie sprawdzą się takie narzędzia, jak newsletter, komunikacja mailowa, wideokonferencje – wyjaśnia Sebastian Kopiej z agencji PR Commplace.
Firma powinna sprzeciwiać się wszelkim zachowaniom, które doprowadzają do plotkowania. To m.in. mówienie w sposób pejoratywny o nieobecnych współpracownikach czy wydawanie negatywnych opinii o przedsiębiorstwie. Kluczowe jest nauczenie się zarządzania plotką w firmie.
Dobrze jest postawić na integrację. W firmach sprzedaży bezpośredniej działają osoby w różnym wieku i o różnym doświadczeniu. Nieznajomość kolegów może prowadzić do plotkowania. W tym celu głównodowodzący powinni zadbać o integrację współpracowników.
– Wyjazdy integracyjne pomagają poznać ludzi, z którymi budujemy biznes. Utrzymywanie dobrych relacji z kolegami i koleżankami z pracy poprawia także wydajność całych zespołów, co może przełożyć się na wyniki finansowe przedsiębiorstwa. Przyjemna atmosfera w firmie wpływa także na dobre samopoczucie współpracowników. Wellbeing odgrywa ogromne znaczenie w niepewnych czasach – dodaje ekspert.
Rozwój relacji międzyludzkich może zniwelować ilość plotek w firmie. Zarówno wyjazdy integracyjne, jak i imprezy firmowe umożliwiają poznanie współpracowników. Należy pamiętać, że nieprzyjemna atmosfera w pracy i wiele plotek mogą być przyczyną dużej rotacji w biznesie MLM.
Aby wyeliminować plotki, kadra zarządzająca powinna promować kulturę, która ogranicza to zachowanie i pracować nad poprawą dynamiki zespołów. Jednym z najskuteczniejszych sposobów jest wdrożenie otwartej komunikacji w przedsiębiorstwie. Dzięki dialogowi ludzie nie będą czuć potrzeby spekulacji na temat działań i wydarzeń organizowanych w firmie.