źródło: www.flickr.com
Kłusownictwo pracownicze polega na podkupywaniu pracowników od konkurencji. Poza pozyskaniem doświadczonego zespołu, praktyka ta ma na celu zwykle zniszczenie konkurencji przez zabranie jej nagle i jednocześnie dużej grupy pracowników. Często zdarza się, że zabierają oni ze sobą swoje kontakty i klientów.
Choć kłusownictwo pracownicze funkcjonuje na świecie od dawna, to po raz pierwszy w Polsce firma, która straciła zespół pracowników a przez to również klientów, wygrała sprawę w sądzie. Jeśli wyrok się uprawomocni, będziemy mieli precedens, który wyznaczy drogę kolejnym wyrokom.
Sprawa o kłusownictwo pracownicze to spór między dwoma towarzystwami ubezpieczeniowymi Signal Iduna i Axa. Wchodząc na rynek ubezpieczeń turystycznych Axa podkupiła 14 pracowników konkurencji, skutecznie rozbijając zespół handlowców, który stracił ponad połowę zasobów. W efekcie, jako, że poza umiejętnościami, siłą handlowca jest jego portfolio klientów, Signal Iduna straciła spory udział w rynku.
Trwający od 2009 roku proces sądowy zakończył się w sposób do tej pory niespotykany w Polsce. Axa nie tylko straci 300 000 zł, ale pracownicy, którzy z Signal Iduny przeszli do konkurencji mają otrzymać zakaz pracy w Axie oraz zakaz kontaktowania się z klientami Signal Iduny. Pracownicy mają również otrzymać zakaz rozgłaszania informacji o trudnej sytuacji finansowej byłego pracodawcy. Axa zapowiedziała odwołanie od wyroku. Nigdzie jednak nie podaje się informacji, co mają zrobić pracownicy, którzy zdecydowali się przejść do konkurencji. Wyrok nie zabezpiecza przecież ich powrotu do Signal Iduny, a nawet gdyby tak było, trudno się spodziewać, by byli w firmie, którą opuścili, potraktowani dobrze.