Szwedzka porażka w biznesie MLM. Firma Oriflame odnotowała 12% spadek sprzedaży w 2021 roku

przez Maciej Maciejewski

Oriflame, network marketingowa spółka z siedzibą w Szwecji, ogłosiła wyniki finansowe za czwarty kwartał i cały rok 2021. W raporcie uwzględniono roczny spadek sprzedaży o 12%. Skorygowana EBITDA również spadła, na co wpłynęła niższa sprzedaż i – zdaniem firmy – zwiększona inflacja.

źródło: Pixabay

Sprzedaż w euro w czwartym kwartale spadła o 10%, a sprzedaż w walucie lokalnej spadła aż o 12%. Koszty sprzedaży wzrosły w tym okresie o 14%. Skorygowana EBITDA spadła w ciągu kwartału o 16,2% lub 42,6 mln EUR, na co negatywnie wpłynęła niższa sprzedaż i marże brutto.

W czwartym kwartale w tym biznesie MLM królowała sprzedaż internetowa, stanowiąc 98% wszystkich złożonych zamówień. Spośród nich 36% zostało złożonych za pomocą aplikacji Oriflame, a 84% wszystkich wizyt pochodziło z urządzeń mobilnych. Pielęgnacja skóry (25%) była liderem kategorii dla firmy w ciągu czwartego kwartału, a zapachy (23%) znalazły się tuż za nimi.

W całym 2021 roku sprzedaż wyniosła 1 016,5 mln EUR w porównaniu z 1 156,9 mln EUR w 2020 roku. Wszystkie rynki Oriflame doświadczyły spadku sprzedaży w Europie: Ameryka Łacińska 4%, WNP 10%, Europa 5%, Turcja i Afryka 25% oraz Azja 21% . Koszt sprzedaży spadł o 11% w 2021 roku do 324,7 mln euro w 2021 roku, przy czym zwiększone rezerwy na zapasy wpłynęły na marżę brutto firmy.

Skorygowana EBITDA w 2021 roku wzrosła o 6% do 188,9 mln euro. Ten wzrost był wynikiem niższych kosztów sprzedaży i marketingu oraz niższych kosztów administracyjnych. Skorygowana marża EBITDA wyniosła 18,6%. Długoterminowe zadłużenie firmy na koniec 2021 roku wyniosło 735,6 mln euro, z wyłączeniem skapitalizowanych opłat front-end. Środki pieniężne i ich ekwiwalenty wyniosły 118,9 mln euro.

Mogą Cię również zainteresować