źródło: www.flickr.com
Rynek pracy jest niedopasowany pod względem ciągle rosnących oczekiwań pracodawców i kwalifikacji osób poszukujących zatrudnienia. Taka sytuacja sprawia, że problemy z ponownym wejściem na rynek pracy ma coraz więcej osób, szczególnie kobiet i osób po 40-tym roku życia.
Praca bez doświadczenia
Sprzedaż bezpośrednia jest popularną formą handlu. Według badań przeprowadzonych przez Homo Homini, aż osiem na dziesięć ankietowanych zetknęło się z działaniami sprzedażowymi w takiej formie. Najbardziej rozpoznawalnymi firmami są Avon, Oriflame, Zepter, Amway oraz Herbalife. Te same badania wskazują, że pracą na stanowiskach konsultantów zainteresowane są głównie kobiety.
Rynek sprzedaży bezpośredniej rośnie systematycznie i nieprzerwanie od początku lat dziewięćdziesiątych, stanowiąc coraz bardziej znaczące uzupełnienie tradycyjnego handlu sklepowego. O potencjale sektora świadczy wzrost sprzedaży netto wszystkich działających na polskim rynku przedsiębiorstw o 4% i osiągnięcie poziomu około 2,28 mld PLN. W naszym kraju taką formą sprzedaży zajmuje się już ponad 870 tys. osób. Polacy, jak wynika z badania Homo Homini wysoko oceniają ich profesjonalizm i znajomość oferowanych produktów. Praca w sprzedaży bezpośredniej jest idealnym sposobem nie tylko na uzyskanie dodatkowych dochodów, ale przede wszystkim na pełnoetatową, dobrze płatną pracę.
Rozwijaj się w pracy
Dr Barbara Agnieszka Sypniewska przeprowadziła badanie dotyczące wpływu indywidualnych kompetencji osób na osiągane efekty w sprzedaży bezpośredniej. Badaniu poddano 455 sprzedawców bezpośrednich. Potwierdziła się opinia o dużej popularności pracy w handlu bezpośrednim wśród kobiet, stanowiły one blisko 80% badanych. Jak wykazała dr Sypniewska sprzedawcy bezpośredni to najczęściej osoby ze średnim oraz wyższym wykształceniem. Wbrew powszechnej opinii, że jest to branża rozwijająca się w dużych miastach, aż 40% badanych sprzedawców jako miejsce zamieszkania podało miasto powyżej 100 tys. mieszkańców. 30% żyje w miastach od 100-500 tys., 23% w miastach powyżej 500 tys., natomiast pozostałe 7 proc. to mieszkańcy wsi.
Jakie cechy powinien posiadać przyszły sprzedawca bezpośredni? Jak przedstawiają się możliwości dalszego rozwoju w tej branży? Dla celów badawczych, sprzedawców podzielono na trzy grupy: rozpoczynających działalność (gr.1), koordynatorów (gr.2) oraz liderów (gr.3). Średnia wieku w powyższych grupach to kolejno: 36 lat, 38 lat i 43 lata. Jak się okazuje to nie wykształcenie a indywidualne kompetencje konsultantów mają znaczący wpływ na osiągane przez nich wyniki. Według badań przeprowadzonych przez dr Sypniewską 1 grupa wykazuje się wysokimi umiejętnościami w zakresie orientacji na klienta, własnej motywacji, chęci uczenia się oraz postawy wobec pracy. Oczywiście nie bez znaczenia są warsztaty i treningi organizowane przez większość firm z tego sektora. Wraz z wydłużającym się stażem pracy i rosnącymi wymiernymi wynikami, wzrastają także kompetencje indywidualne pracowników. Po 2 latach stażu pracy, sprzedawcy z gr. 1 dołączają do gr. 2, a ich kompetencje w zakresie kierowania zespołem, przedsiębiorczości, motywacji czy myślenia strategiczne znacznie się podnoszą. Liderami w sprzedaży zostają osoby, które przepracowały średnio 7 lat w zawodzie i których wyniki sprzedaży, a co za tym idzie także zarobki, ciągle rosną. W ich przypadku również zaobserwowano duży rozwój osobisty m.in. w zakresie uczenia się, wiedzy i doświadczenia oraz orientacji na klienta.
Przeprowadzone badania dr Barbary A. Sypniewskiej uwidoczniły zależność pomiędzy kompetencjami indywidualnymi a osiąganiem wysokich wyników pracy. Owe kompetencje indywidualne rozwijają się w miarę upływu czasu, nabywania doświadczenia, treningowi, szkoleniom czy też coachingowi. Zatem na początku drogi nie potrzeba posiadać wielkich umiejętności, wykształcenia czy doświadczenia, żeby osiągać sukces zawodowy. W trakcie pracy sprzedawcy doskonalą swoje kompetencje, zdobywają nowe doświadczenie i uczą się nowych metod pracy, które mają znaczenie dla tej formy działalności. Wystarczy zatem chcieć.