Zaufany profil zamiast e-podpisu

przez Maciej Badowski

Prawdopodobnie za kilka miesięcy osoby chcące załatwiać sprawy urzędowe przez internet nie będą musiały kupować specjalnego elektronicznego podpisu. Ma go zastąpić „zaufany profil” – konto w specjalnie utworzonej bazie, za które nie trzeba będzie płacić. Projekt jest przygotowywany przez MSWiA.


Projekt „zaufany profil” ma ułatwić kontakt obywatelom z instytucjami administracji publicznej w załatwianiu spraw urzędowych. Zamiast fatygować się osobiście z dokumentami do urzędu i składać własnoręczny podpis, będzie można to zrobić przez internet w domowym zaciszu. Warunkiem korzystania z „zaufanego profilu” będzie posiadanie konta na ePUAP, czyli w bazie ministerstwa.

Użytkownik konta na ePUAP będzie mógł np. poprosić, aby zamiast otrzymywać dokumenty z urzędu skarbowego tradycyjną pocztą, dostawał je w formie elektronicznej na swoje konto. Osoba z dokumentem tożsamości będzie musiała pójść do punktu potwierdzenia, gdzie wyznaczony urzędnik stwierdzi, czy dane, które taka osoba umieściła na swoim koncie, są zgodne z danymi w dokumencie. Jeśli tak, to profil takiej osoby będzie zaufany. Dokumenty wysłane z tego konta będą traktowane, jako podpisane przez właściciela konta.
Zaletą „zaufanego profilu” ma być to, że nie trzeba za niego płacić, tak jak za kwalifikowany podpis elektroniczny. Ma być przyznawany na dwa lata. Ważność profilu będzie można przedłużać przez internet. Jeśli ktoś zmieni swoje dane np. nazwisko, czy miejsce zamieszkania, będzie musiał jeszcze raz przyjść do punktu potwierdzenia, by uaktualnić te informacje. Do wdrożenia projektu potrzebne jest jeszcze przyjęcie trzech rozporządzeń. Jeśli nie zdarzy się nic niespodziewanego „zaufany profil”, zdaniem MSWiA, zacznie działać pod koniec roku.

Mogą Cię również zainteresować