Nawet bez Wesołych Świąt czy Do Siego Roku. Na początku był uśmiech, wzajemne życzenia odpisywane ręcznie, których ilość jednak malała wraz z tempem otrzymywania przeróżnych wklejek, łańcuszków – o zgrozo od osób, które na prawdę szanuję na co dzień…
Druga inspiracja przyszła, gdy ruszyła fala serduszek WOŚP pod akcją „bijemy rekord wysyłania serduszek – prześlij dalej…” (nomen omen przedsięwzięcie hakerskie, jak z resztą te od bałwanków i reniferków). Kolejna fala niemyślących zachowań ludzkich zasypała moje konto na FB.
Takie zachowanie zostało już kilka lat temu opisane przez socjologów i psychologów, a zostało określone terminem SLAKTYWIZM czyli iluzoryczna aktywność ograniczająca się tylko do przestrzeni wirtualnej. Przerażające dla mnie jest to, że tego typu zachowania zauważono wśród 15-20-latków, zaś ja obserwuję je wśród osób znacznie starszych! A to świadczy o zupełnie innym podłożu zachowań ludzkich.
O tym zjawisku pisałam już kilka razy, a szczególnie w „zielonej książce” zatytułowanej „Charakterystyka i przyszłość zjawiska MLM w gospodarce polskiej i światowej”, gdzie przedstawiłam badania m.in. na temat wpływu wielopokoleniowości w biznesie MLM. Na marginesie, o tym jak współpracować z grupą wielopokoleniową w MLM uczę od jakiegoś czasu na 4-dniowych warsztatach MBM organizowanych na zamówienie danego lidera.
Ale do rzeczy… Pojęcie slaktywizmu pochodzi ze zlepku angielskich słów slacker (leń) + activism (aktywność). Zjawisko polega na tym, że zamiast podejmować jakiekolwiek inicjatywy, to dane pokolenie ogranicza się wyłącznie do polubienia fan page’a czy kliknięcia „lubię to”. Taką grupę społeczną inaczej nazywamy generacją leni, kanapowymi aktywistami, cyber bumelantami, klikaczami. Slaktywizm to akt uczestniczenia w bezcelowych działaniach na rzecz konkretnej, bardzo ważnej sprawy; działanie to jest przeciwieństwem do podejmowania starań, aby faktycznie naprawić jakiś problem społeczny. Slaktywiści to osoby wspierające cele społeczne wyłącznie biernie. Slaktywizm buduje złudzenie rzeczywistości, co doprowadza do tego, że zaprzestajemy być ostrożni wobec rzeczywistych zagrożeń czy kwestii, społeczeństwo uwalnia się od faktycznej aktywności ograniczając się tylko do statusu wirtualnego działacza. Kliknięcie w „lubię to” nie oznacza „robię to”.
Oczywiście wygrywa na tym działaniu marketing wirusowy oraz instytucje przejmujące wszelkie informacje o nas na temat naszych zainteresowań, poszukiwań, działań czy adresy mailowe, kontaktowe, aby bardziej przejąć to, co w dzisiejszej dobie jest na świecie najcenniejsze, zwłaszcza w internecie – NASZE DANE.
Wśród innych działań slaktywistycznych można wymienić aktywność w łańcuszkach e-petycji krążących po sieci z poczuciem misji i spełnienia dobrego smaku, noszenie gumowych bransoletek w celu popierania pewnych akcji społecznych, wysyłania serduszek do kobiet, aby dokonały badań profilaktycznych przeciwko rakowi piersi czy szyjki macicy, albo zmiana zdjęcia profilowego na Facebooku, kopiowanie posta na dany temat na swoim profilu bez własnego komentarza, umieszczanie reklamy produktu na własnej ścianie bez wyrażenia własnej opinii, bo nie zawsze ten produkt używamy itp.
Takich zachowań jest coraz więcej. I oczywiście nie do końca wszystkie są złe, ale lawina bezmyślności, która na tym trendzie opanowała środowisko biznesu MLM rośnie coraz bardziej i co najsmutniejsze – nie dotyczy nastolatków! Drogi Liderze MLM. Czy wiesz, że Twoja strona internetowa i Fan Page to Twoja wizytówka w biznesie MLM?
Czy wiesz, że zanim ludzie zaczną z Tobą współpracować, doskonale prześledzą Twój profil? W ustach psychologów brzmi to tak tak: pokaż mi swój profil na FB a powiem Ci kim jesteś.
Wysyłanie zaproszeń, serduszek czy innych bałwanków i zajączków jest możliwe, ale w gronie bardzo bliskich przyjaciół, do których masz zaufanie i wiąże Was szczególna relacja. Wysyłając mi skaczącego reniferka nie zbudujesz u mnie wizerunku Lidera , z którym chciałabym ROBIĆ BIZNES. Szybciej zbuduję obraz niedojrzałej osoby, która bawi się udając przedsiębiorcę MLM. Udostępniając na swojej tablicy mnóstwo ogłoszeń produktowych czy informacji o Twoich planach marketingowych bez komentarza stajesz się słupem reklamowym. Nie ma w tym nic profesjonalnego.
Pamiętaj, że Twoje zachowania w świecie social mediów to wskazówka dla innych jak duplikować wspaniały biznes o nazwie marketing sieciwoy. Twoje zachowanie ma być skuteczne. Nie rób czegoś tylko dlatego, że inni to robią – zanim wkleisz kolejny post pomyśl czemu to służy, co osiągnę w ten sposób oraz co chcę pokazać innym.
Nie kopiuj ślepo postów innych osób bez pokazania własnego zdania. Kopiując czyjś post z livem danej osoby nie pomagasz sobie, tylko tej osobie, która live prowadzi. Istnieje wysokie prawdopodobieństwo ,że ta osoba zrekrutuje się do prowadzącego live, a nie do Ciebie. Jeśli Twoja firma MLM realizuje jakąś akcję społeczną, to nie wklejaj wyłącznie posta w tym temacie, lecz pokaż jak Ty sam w tej akcji uczestniczysz. Takie zachowanie jest bezcenne i dźwiga Ciebie do góry!
Współczesny świat biznesu wygląda tak, że niby można robić to wszystko prosto, ale nie łatwo. Obecny klient MLM, Twój partner MLM jest zupełnie inny od tego, który był dwadzieścia lat temu. To wymaga od Ciebie unikatowości i szczególnej relacji, a przede wszystkim obsługi, ale to już temat na kolejny artykuł… Będzie mi miło jeśli wyrazisz swoją opinie w komentarzu. Jak Ty postrzegasz slaktywizm w MLM?
Alina Vogelgesang jest doktorem nauk ekonomicznych, absolwentką Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, byłym rektorem Gliwickiej Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości. Członek Business Centre Club oraz Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, trener i doradca biznesu, autorka książek o branży sprzedaży bezpośredniej, m.in. pierwszej w Polsce monografii naukowej „MLM w gospodarce rynkowej”. Przedsiębiorca, założyciel i wykładowca Master Business MLM. Prowadzi bloga pod adresem: www.alinavogelgesang.com. Najbliższe szkolenie dr Aliny zatytułowane BIZNES-MLM-PROFESJONALNIE odbędzie się 25 lutego w Warszawie. Kontakt w sprawie biletów: [email protected]
Literatura:
Vogelgesang A. (2015): Charakterystyka i przyszłość zjawiska Mulitlevel Marketingu w gospodarce polskiej i światowej, Gliwice, Wydawnictwa i Szkolenia Opcjon.
Vogelgesang A. (2014): Pokolenie Y a funkcjonowanie współczesnego przedsiębiorstwa na przykładzie sektora przedsiębiorstw marketingu wielopoziomowego (MLM), Przegląd Nauk Stosowanych, nr 4,Gliwice, s.65-79.
Harklin J. (2010): Trendologia. Niezbędny przewodnik po przełomowych ideach, Znak, Kraków.
Figurska O., Prochenko P. (2008): Pasywny aktywizm. [http://kampaniespoleczne.pl/pasywny-aktywizm/] (z dn.04.01.2018).
Świejkowski M. (2013): Przestańcie tylko lubić, zacznijcie wreszcie płacić [http://kampaniespoleczne.pl/przestancie-tylko-lubic-zacznijcie-wreszcie-placic/] (z dn.04.01.2018)