źródło: www.flickr.com
Kierujący pojazdem, który przekroczy prędkość do 10 km/godz. zostanie ukarany mandatem w wysokości do 50 zł. Za przekroczenie prędkości w przedziale od 11 do 20 km/godz. mandat wyniesie od 50 do 100 zł. Tak wynika z nowelizacji rozporządzenia w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń (Dz.U. nr 14, poz. 68), które weszło w życie 20 stycznia br. Tego dnia podpisał je Jerzy Miller, minister spraw wewnętrznych i administracji. Kilka godzin później, bo około godziny 22.00, nowelizacja rozporządzenia pojawiła się w Dzienniku Ustaw i od tego momentu wszyscy kierowcy karani są na podstawie wskazań w taryfikatorze.
W nowym taryfikatorze jako podstawę do ukarania mandatem za przekroczenie prędkości wskazano właśnie art. 92a. W poprzednim taryfikatorze wskazane były przepisy, które nie są od 31 grudnia 2010 roku podstawą do karania kierowców. Dlatego przez ponad 200 dni, do czasu nowelizacji taryfikatora, policja karała mandatami na zasadach ogólnych. Funkcjonariusze sami decydowali o wysokości mandatu za przekroczenie prędkości. Mogli karać mandatami w przedziale od 20 zł do 500 zł. Taka dowolność powodowała, że nawet za najmniejsze przekroczenie mogli ukarać kierowcę maksymalną stawką mandatu, czyli kwotą 500 zł.
Nowelizacja zmienia także taryfikator w części dotyczącej np. nieprawidłowego parkowania. Zmieniły się bowiem podstawy prawne do karania za takie przewinienia. Nowelizacja rozporządzenia wprowadza też konkretne kary za przewożenie w pojeździe więcej osób, niż jest to dopuszczone przez prawo.