10 mitów o pozycjonowaniu stron

przez Anna Ciamciak

Branża pozycjonowania i optymalizacji stron internetowych zagościła już na stałe na polskim rynku. Jednak pomimo, iż jest to stosunkowo młody sektor gospodarki, zdążyło już powstać na jego temat wiele mitów. 10 największych z nich obala Sebastian Kopeć, specjalista ds. pozycjonowania w firmie Procreate.

źródło: flickr.comźródło: flickr.com

MIT 1: Atrakcyjna grafika na stronie gwarantuje wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania

W rzeczywistości dla robotów wyszukiwania Google nie jest ważna grafika. Analizują one stronę pod kątem jej kluczowych elementów i ich zgodności z wytycznymi Google. Brany jest pod uwagę m.in.: odpowiedni dobór i ekspozycja słów kluczowych, tytuł strony, czy unikatowość ich treści.

MIT 2: Optymalizacja = pozycjonowanie

W rzeczywistości optymalizacja strony to szereg działań „wewnątrz” witryny (on-site), które mają na celu dostosowanie jej zawartości do algorytmów wyszukiwania robotów Google. Służy ona uwiarygodnieniu witryny „w oczach” wyszukiwarki. Pozycjonowanie dotyczy  szerszego zakresu. Obejmuje działania „na zewnątrz” strony (off-site) oraz optymalizację (on-site). Działania off-site zawarte w pozycjonowaniu to między innymi zbieranie linków do strony czy budowanie stron wspomagających pozycjonowanie. Ponieważ optymalizacja, jako działanie on-site jest elementem pozycjonowania, zaleca się, aby oba procesy były przeprowadzane łącznie, równolegle.

MIT 3: Nie da się pozycjonować stron zbudowanych we Flashu

W rzeczywistości pozycjonowanie stron Flashowych jest bardziej czasochłonne i kosztowne niż konwencjonalnych stron, ale możliwe. Jednym z rozwiązań może być stworzenie alternatywnej wersji domeny, która będzie bardziej czytelna dla wyszukiwarek. W niektórych sytuacjach Google jednak potrafi odczytać tekst zawarty we Flashu. Idealnym wyjściem  jest połączenie technologii Flash z innymi językami programowania. Przy tym rozwiązaniu tylko niektóre elementy strony byłyby oparte na animacjach Flashowych. (np. grafiki, ale nie treść, tekst).

MIT 4: Pierwszą pozycję od Google można kupić

W rzeczywistości Google nie pobiera opłat za miejsca w organicznych, czyli naturalnych wynikach wyszukiwania. Jedyny płatny obszar w witrynie Google to obszary linków sponsorowanych, które znajdują się na górze, po prawej stronie i czasami u dołu wyników wyszukiwania. Dzięki dobrej widoczności linki sponsorowane zapewniają wysoki ruch na stronie.

MIT 5: Raz wypozycjonowana strona nie wymaga dalszych działań

W rzeczywistości osiągnięcie i utrzymanie wysokiej pozycji w Google wymaga stałych działań. Nic nie jest dane raz na zawsze i bez regularnie prowadzonego pozycjonowania Google może uznać naszą witrynę za mniej wartościową. Zagrożenie czyha też ze strony konkurencji – pozycjonowanie stron innych firm oznacza obniżenie naszej pozycji. Aby pozycjonowanie było skuteczne, zwłaszcza dla konkurencyjnych słów kluczowych, należy dostarczać naszej stronie nowych, wartościowych linków oraz ciągle rozwijać naszą witrynę.

MIT 6: Profesjonalne pozycjonowanie jest bardzo kosztowne

W rzeczywistości kampania internetowa wcale nie musi być droga. Szczególnie, gdy koszty porównamy z korzyściami, jakie można osiągnąć. Rozmiar i koszt kampanii zależą przede wszystkim od zleceniodawcy. Wpływ mają również czynniki zewnętrzne, np. pozycjonowanie stron konkurencji w ramach danej frazy. Jednak jest to najlepszy sposób dotarcia bezpośrednio do klientów o określonych preferencjach. Z całego wachlarza różnych form reklamowych, pozycjonowanie strony internetowej jest rozwiązaniem, które zapewnia najlepszą relację ceny do jakości.

MIT 7: Pozycjonowanie daje natychmiastowe efekty

W rzeczywistości czas potrzebny do zamierzonego wypozycjonowania strony zależy od wielu czynników. O tym jak szybko uzyskamy pożądane efekty decydują między innymi: konkurencyjność słów kluczowych, liczba firm pozycjonujących się w danej branży czy okres, od kiedy pozycjonują się konkurencyjne firmy. Dla średnio konkurencyjnych fraz efekty mogą pojawić się już po około ośmiu tygodniach, jednak nigdy nie można podać konkretnego terminu, gdyż Google jest podmiotem niezależnym. Alternatywą w tym przypadku są linki sponsorowane, których zastosowanie daje pewne i natychmiastowe rezultaty.

MIT 8: Wszystkie strony pozycjonuje się tak samo

W rzeczywistości każda pozycjonowana strona to osobny projekt. Metoda pozycjonowania może być różna i zależy od np. konkurencji w obszarze danej frazy czy wieku domeny. W efekcie przy jednym projekcie działania pozycjonerskie mogą polegać na dość gruntownej przebudowie serwisu, a w innym przypadku – wyłącznie na linkowaniu zewnętrznym. Pozycjonowanie może zależeć również od profilu strony – np. sklepy internetowe będą pozycjonowane za pomocą innej techniki niż blogi czy witryny firmowe.

MIT 9: Firmy zajmujące się pozycjonowaniem mają umowę z Google

W rzeczywistości Google nie prowadzi partnerstwa w obszarze pozycjonowania. Można się spodziewać, że taki sojusz z firmami SEO (ang. Search Engine Optimization – optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych) drastycznie obniżyłby wiarygodność Google jako rzetelnego źródła informacji internetowej. Jedyne, co może łączyć Google z firmą zajmującą się pozycjonowaniem, to certyfikat AdWords. Świadczy on o tym, iż dana firma posiada wiedzę na temat linków sponsorowanych Google Adwords i udowodniła to poprzez zaliczenie stosownego egzaminu. AdWords dotyczy jednak tylko reklam sponsorowanych i nie ma wpływu na wyniki organiczne.

MIT 10: Można samodzielnie zapewnić wysoką pozycję własnej strony w wyszukiwarce

W rzeczywistości można odnieść mylne wrażenie, że lektura zamieszczonych w internecie poradników i forów wystarczy do tego, aby stać się dobrym pozycjonerem. W rzeczywistości jednak potrzeba do tego wiele czasu i wiedzy, a przede wszystkim praktyki. Dodatkowo trzeba pilnować nowości z branży, śledzić ruchy konkurencji i być na  bieżąco z rozwiązaniami informatycznymi w tym zakresie. Pojawiające się w internecie wskazówki to jedynie namiastka tego, czym jest pozycjonowanie. Warto zatem powierzyć prace nad stroną profesjonalnej firmie pozycjonerskiej, zatrudniającej doświadczonych pracowników.

Mogą Cię również zainteresować