Biznes MLM. Dlaczego ludzie rezygnują i jak temu zapobiegać?

by Maciej Maciejewski
742 views

Nie wiem czy czytasz statystyki ruchu w biznesach network marketingowych, ale nawet bez nich na pewno zdajesz sobie sprawę z faktu, że nie każdy wchodzący do MLM w nim pozostaje. Wiele osób pojawia się, wytrzymuje kilka miesięcy lub nawet kilka lat i znika. Największa płynność jest w ciągu pierwszego roku – 30%, a nawet więcej osób rezygnuje.

źródło: Pixabay

Jako budowniczy sieci konsumenckiej pragniesz jednego. Chcesz, żeby ludzie zostali w grupie na zawsze. Chcesz rozbudowywać swoją organizację, dodawać nowych partnerów, a nie zastępować jednych drugimi. Nie chcesz się kręcić w kółko, chcesz rosnąć.

To zrozumiałe – w końcu dokładnie po to robisz biznes. Chcesz zarabiać coraz więcej, a na koniec dostawać pasywne dochody. Jeżeli tego chcesz, to powinieneś wiedzieć, jak utrzymywać ludzi przy sobie. I powinieneś tę wiedzę stosować.

Zacznijmy od zrozumienia tego, dlaczego ludzie rezygnują. To pomoże nam przeciwdziałać powstawaniu takiego zjawiska. Otóż jest kilka podstawowych przyczyn, które powodują rezygnację:

1. Ludzie wychodzą z network marketingu, bo nie zarabiają w nim pieniędzy, albo zarabiają śmiesznie małe sumy. Pod względem finansowym oczekiwali dużo więcej i są rozczarowani. Mają swoje cele ekonomiczne, konkretne potrzeby, na które chcą zarobić i nie udaje im się. Są rozczarowani, nie chcą tracić więcej czasu.

2. Druga przyczyna to brak wiary. Mogą nie wierzyć w możliwość biznesową. Myślą, że już za późno, nie rozumieją zasad marketingu sieciowego, ale mogą też nie wierzyć w siebie. Wszystkie te przypadki prowadzą do jednego – osoby z brakiem wiary nie wyprodukują pozytywnych rezultatów, więc nie zarobią, a wtedy patrz punkt 1.

3. Ludzie rezygnują, bo nie podoba im się atmosfera w biznesie. Czują się naciskani, wykorzystywani. Ktoś ich kontroluje albo ciągle do czegoś namawia. Tak niestety czasem bywa w grupach. To oczywiście jest niewłaściwe i powoduje jedno – ludzie są zrażeni. Nie tego oczekiwali. Rezygnują dla świętego spokoju.

4. Ludzie wychodzą z biznesu, bo nie mają niczego do stracenia. Nie mają pod sobą nikogo w organizacji, nie mają klientów, nie mają przyjaciół, nie polubili produktów. Rezygnacja jest więc dla nich bardzo łatwa.

Pewnie jest jeszcze kilka innych przyczyn, ale te cztery ja widzę najczęściej. Obserwuję to w różnych organizacjach sieciowych. Powtarza się to regularnie jak dni tygodnia.

Jeżeli nie chcesz mieć strat w biznesie, powinieneś im przeciwdziałać. Rozwiązanie jest jedno. WŁAŚCIWE DZIAŁANIE. I tutaj jest Twoja rola. Trzeba doprowadzić do momentu, kiedy człowiekowi łatwiej jest zostać w biznesie MLM niż z niego zrezygnować.

Jak to zrobić? Przyjrzyjmy się jeszcze raz powodom rezygnacji i znajdźmy na nie przeciwdziałanie:

1. Brak pieniędzy. Twoim zadaniem jest okazanie pomocy i doprowadzenie człowieka do jego pierwszych pieniędzy. Tutaj wszystko jest bardzo proste. Powinniście znaleźć kilku aktywnych partnerów dla takiego człowieka i kilku klientów detalicznych. Niech pojawią się pieniądze z premii i pieniądze z marży. Niech to będzie pierwsze kilkaset złotych. A potem naucz tego człowieka, co i jak ma robić dalej. Niech naśladuje Ciebie i pomaga swoim nowym partnerom.

2. Brak wiary – tu poradzisz sobie metodą małych sukcesów. Każdy nowy klient znaleziony dla takiego partnera, każdy sprzedany produkt, każdy użyty przez niego produkt, który się sprawdził, każda złotówka – są dowodami na to, że można to zrobić. Są też dowodami na to, że to on może odnieść sukces. Potwierdzaj to, rozmawiaj o tym, mów jak w niego wierzysz. 

John Maxwell twierdzi, że najlepszym sposobem na rozwinięcie jakiejś cechy w człowieku, jest wmówienie mu jej.

3. Kiepska atmosfera – po prostu pilnuj, żeby w Twoich grupach atmosfera była pozytywna, umożliwiająca rozwój. Pilnuj, żeby ludzie pomagali sobie i się zachęcali. Sam bądź taką osobą. Dawaj przykład swoją pracą. Atmosferę zawsze kreuje lider. Chcesz mieć pozytywnych ludzi? Bądź zaraźliwie pozytywny. Możesz to zrobić. To nie jest trudne.

4. Nic do stracenia. W biznesie MLM są trzy ZŁOTE ZASADY: wejdź do biznesu, działaj, nigdy nie rezygnuj, jeżeli pod Tobą są podpisani inni ludzie. Nigdy nie wiesz, co się wydarzy, kiedy zacznie się wzrost i jak duży on będzie.

Wiemy więc, że ludzie nie rezygnują, jeżeli pod nimi jest aktywna grupa. Tym bardziej nie rezygnują, jeżeli wiedzą, co dzieje się w takiej grupie. A już na pewno nie zrezygnują, jeżeli to Ty będziesz w takiej grupie budował głębokość. Za duże ryzyko wielkiej straty. 

Załóżmy, że wyjdą, ale przecież ich grupa zostanie i przestanie być ich grupą – więc oni też zostają. Tak to działa. A to znaczy jedno — pracuj w głębokości. To będzie Ci się bardzo opłacało.

Sam widzisz, że nie ma tu żadnych tajemnic. To są proste kroki. Możesz je wykonać! Jak się czujesz wiedząc, iż możesz wpływać na to, że ludzie będą z Tobą bardzo długo? To dobra informacja, prawda? Sukcesów życzę.

Autor tekstu od ponad 20 lat aktywnie buduje swój biznes w systemie MLM na terenie wielu krajów. Brał aktywnie udział w tworzeniu pierwszych struktur sieciowych w Polsce w latach 90-tych, później na Ukrainie i w Rosji. Widział rozwój tego biznesu od podstaw na rynkach o różnym potencjale ekonomicznym. W tym czasie jego organizacje rozwinęły się na rynkach zachodniej i wschodniej Europy, a teraz rozwijają się nadal. Prowadzi wykłady w trzech językach i wie, że wiedza praktyczna jest dla osób działających w network marketingu bezcenna. Prowadzi ciekawy blog pod adresem: www.marekstaszko.pl.

Mogą Cię również zainteresować