źródło: www.flickr.com
Tylko nieznacznie większy procent stanowią mężczyźni – 58% wobec 54% kobiet. Oprócz większej aktywności w sieci, Polacy stopniowo otwierają się na wszelkie nowości technologiczne. Potwierdzeniem tego trendu jest 10% wzrost liczby bezprzewodowych połączeń z siecią w stosunku do poprzedniego roku. Obecnie ponad połowa internautów najchętniej korzysta z urządzeń przenośnych, jak telefony czy tablety.
Niezależnie od sposobu czy miejsca korzystania z sieci, łączą nas wspólne cele. Najpowszechniejszy z nich to zakupy – 66% użytkowników korzysta z internetu w celach zakupowych, przy czym 25% zajmuje się sprzedażą. Najchętniej kupujemy odzież i akcesoria, jednakże wciąż pozostajemy nieufni wobec nabywania tą drogą lekarstw oraz produktów spożywczych. Rynek usług dostępnych przez internet jest jednak jeszcze bardziej zróżnicowany. Na popularności zyskują np. dostawy lunchu czy przesyłki kurierskie. Natomiast kanałem dystrybucji powoli stają się popularne portale społecznościowe.
źródło: CBOS „Korzystanie z Internetu” z września 2011 r.
Serwisy społecznościowe, zrzeszające internautów rozwijają się bardzo prężnie. Konto na jednym z wielu portali posiada 33% dorosłych użytkowników sieci, a w ciągu ostatnich trzech lat liczba indywidualnych rejestracji na tego typu stronach wzrosła o 11%. Zwiększenie zakresu usług dostępnych za ich pośrednictwem może być szansą na wyznaczenie nowego trendu.
– Nie należy bronić się przed postępem technicznym, wręcz przeciwnie, powinniśmy być nastawieni optymistycznie do rozwiązań ułatwiających codzienne życie. Naszym celem jest świadczenie usług jak najbardziej dopasowanych do potrzeb klientów, stąd możliwość nadania przesyłki przez naszą stronę na Facebooku. Dla naszego klienta liczy się przede wszystkim wygoda – mówi Grzegorz Mazik-Wietrzyński z firmy kurierskiej 4Logis.pl.
Pomimo wielu krytycznych opinii dotyczących zagrożeń płynących z korzystania z sieci, prawie połowa Polaków ocenia wpływ nowych technologii na świat pozytywnie. Polscy internauci doceniają internet jako medium ułatwiające dostęp do informacji i różnego rodzaju usług, a część niepodłączonych do sieci deklaruje chęć dołączenia do wirtualnego świata już w 2012 roku. Prognozy na następny rok są optymistyczne – wraz z dynamicznym rozwojem sieci, tendencja wzrostu liczby jej użytkowników powinna utrzymać wartość zwyżkową.