Czy jesteś liderem?

przez Emilia EMI Białczak

Czy jesteś liderem?Pokaż mi, jak traktujesz innych, a powiem ci, kim będziesz(E.

Przywództwo nie ma nic wspólnego z pozycją zajmowaną w hierarchii danej organizacji. Często zdarza się, że organizacjami, firmami rządzą „szare eminencje”.

 

Przywództwo nie ma nic wspólnego z pozycją zajmowaną w hierarchii danej organizacji. Często zdarza się, że organizacjami, firmami rządzą „szare eminencje”. Zanim zaczniesz być liderem dla innych, dowiedz się czy jesteś dobrym liderem dla siebie, czyli sprawdź, czy stosujesz poniższe zasady podczas przewodzenia sobie.

Spójrz w przyszłość.
Zobacz, jakie masz pasje i cele, do których dążysz oraz wartości, którymi się kierujesz. Pokazując to wszystko ludziom wzbudzisz w nich szacunek i podzielą Twoją pasję. Sprawdź, czy Twoje cele są przyjazne dla otoczenia.
Stwórz przyjazną atmosferę – dobre relacje.
Przede wszystkim uśmiechnij się. Często uśmiech potrafi zastąpić najbardziej wzniosłe i wspaniałe słowa.
Bądź przyjacielem dla siebie i dla innych.
Dbaj o siebie i o innych.
Pokaż ludziom, że Ci na nich zależy.
Jeśli ludzie odczują, że Twoje działania są wynikiem troski o ich dobro, wesprą Cię we wszystkim.
Odpowiednio dobierz ludzi do odpowiednich zadań.
Poznaj ludzi, ich pasje, wartości i cele osobiste, aby wiedzieć, w czym mogą się sprawdzić w Twoim zespole. Znajdź połączenia pomiędzy Twoimi i współpracowników: celami, wartościami, pasjami…
Inteligencja emocjonalna.
Zauważ, że to jak się czujesz zależy od Ciebie i nikt oprócz Ciebie nie jest w stanie zmienić reakcji hormonalnych w Twoim organizmie. Kiedy ktoś mówi do człowieka tonem, który jemu się nie podoba i/lub mówi słowa, których ten pierwszy woli nie słyszeć, wtedy JEST WYBÓR. Rozmówca może skoncentrować się na słowach i/lub tonie nie odpowiadającym mu i włączy układ współczulny, adrenalina zacznie krążyć i przygotowywać mięśnie do walki albo… Człowiek ten może zauważyć swoją reakcję fizjologiczną w danej sytuacji i zdecydować czy tego dalej chce, czy NIE.
Zaufanie zamiast „muru” nieufności.
Kiedyś kierownicy w firmach (dzisiaj też występuje to zjawisko) nie obdarzali zaufaniem pracowników i nie mówili im o ważnych sprawach, np. o tym, jak się czują i jak im na czymś zależy. Domyślam się, że bali się okazać pewnego rodzaju „słabość”.

Lecz co to jest słabość? Czy jest to „pokazywanie czoła” czy „ukrywanie go”? Nowy lider ufa sobie i ludziom, dzięki czemu oni ufają jemu.

Ten tekst jest jedynie fragmentem całego artykułu, który znajdziesz w
wydaniu drukowanym Network Magazyn nr 18/2008

Mogą Cię również zainteresować