Czy outsourcing może więcej?

przez Aleksandra Pasek vel Paszkowska
574 odsłony

Potencjał rozwoju rynku outsourcingu w Polsce wciąż nie jest do końca wykorzystany. Firmy chętnie zlecają na zewnątrz proste usługi, zapominając o możliwościach, jakie otwiera przed nimi outsourcing strategiczny.

A przecież zaawansowane strategie outsourcingowe to szansa na tworzenie nowych kompetencji i transformację organizacji. Z badań przeprowadzonych przez CWS – boco Polska i „Outsourcing Magazine” wynika, że aż 93% badanych przedsiębiorstw korzysta z usług outsourcingowych. Są to głównie mniej skomplikowane procesy, takie jak szkolenia, transport, czy usługi czystości.


Motywacją do korzystania z usług outsourcingowych jest przede wszystkim obniżenie kosztów, skoncentrowanie się na podstawowych działaniach przedsiębiorstwa oraz chęć dostępu do zasobów, których organizacja nie posiada. Istotny jest fakt, że firmy zaczynają dostrzegać coraz więcej korzyści płynących ze zlecania usług na zewnątrz. Świadczy to o ewolucji, jaką przeszedł outsourcing odkąd zaczął być wykorzystywany przez polskie przedsiębiorstwa. Powoli wzrasta przekonanie o tym, że outsourcing jako strategia może przyczynić się do podniesienia efektywności, a w konsekwencji do rozwoju przedsiębiorstwa.


Dla 20% badanych przedsiębiorstw relacje z partnerem outsourcingowym mają charakter stałej, strategicznej współpracy. Outsourcing strategiczny to procesy związane z działalnością badawczo-rozwojową, IT, finansową, sprzedażową lub marketingową. Większość badanych przedsiębiorstw jest dopiero na początku ewolucji usług outsourcingowych w kierunku strategicznym. Przejście do kolejnych faz rozwoju outsourcingu warunkowane będzie dalszym rozwojem rynku, w tym podażą usług outsourcingowych i wzrostem doświadczenia firm w wykorzystaniu bardziej zaawansowanych strategii outsourcingowych.

Informacje o badaniu

Celem badania pt. „Dojrzałość outsourcingowa polskich przedsiębiorstw” było przedstawienie kompleksowej wizji wykorzystania outsourcingu przez średnie i duże przedsiębiorstwa w Polsce. Badanie zostało wykonane na grupie menedżerów wyższego i średniego szczebla reprezentujących 200 polskich przedsiębiorstw z sektora przemysłowego i usług. Wywiady przeprowadzono w losowo wybranych dużych i średnich przedsiębiorstwach zatrudniających co najmniej 50 osób. Badania zostały oparte o wystandaryzowany kwestionariusz ankietowy składający się z pytań zamkniętych. Raport został wykonany przez firmę Seendico Doradcy.

Mogą Cię również zainteresować