Według informacji urzędu, zadowolonych z działalności ZUS jest 77% świadczeniobiorców, 58% płatników składek i 49% ubezpieczonych. Najlepszą opinię o ZUS mają ci, którzy są z nim w stałym kontakcie. Zaliczmy do nich przedsiębiorców, emerytów i rencistów. Natomiast najwięcej niezadowolonych jest wśród osób ubezpieczonych, jednak co piąty z niechętnych ZUS przyznał, że nie ma z nim żadnych kontaktów.
Większość ankietowanych zwróciła uwagę na miłą obsługę, która udziela zrozumiałych informacji i terminowość wypłat świadczeń, 84% przedsiębiorców i 7% ubezpieczonych biorących udział w badaniu doceniło możliwość załatwienia swoich spraw w ZUS przez internet. Pytani o wady ocenianej instytucji respondenci narzekali na długie kolejki w placówkach, skomplikowane procedury i niejasne przepisy. Jeżeli porównać oceny, jakie Polacy wystawiają instytucjom publicznym okazuje się, że od ZUS lepiej oceniamy tylko urzędy miasta lub gminy. Przedsiębiorcy cenią sobie też wyżej usługi urzędów skarbowych. Zarówno prowadzący firmy, jak i osoby ubezpieczone niską notę wystawiają urzędom pocztowym.
Rezultaty badań mają wesprzeć monitorowanie wdrażania „Strategii przekształceń Zakładu Ubezpieczeń Społecznych”, w ramach której planowane jest m.in. uruchomienie nowego portalu informacyjnego, jaki ma umożliwić pobieranie, wypełnianie i przesyłanie do ZUS wniosków w formie elektronicznej. Tworzenie własnych profilów użytkowników oraz sporządzanie i weryfikowanie dokumentów. W placówkach ZUS mają być zainstalowane dostępne przez całą dobę tzw. „urzędomaty” umożliwiające dostęp do serwisów informacyjnych oraz usług oferowanych przez tenże portal. Po zapoznaniu się z wynikami badań urzędu, chyba nie jeden Czytelnik zadaje sobie pytanie: to jak to jest, lubimy ten ZUS czy nie?