Dlaczego ludzie rezygnują z biznesu MLM czyli w jaki sposób zmniejszyć szum komunikacyjny w firmie

przez Maciej Maciejewski
1586 odsłony

Szum komunikacyjny w biznesie może doprowadzić do wielu niepotrzebnych konfliktów, spekulacji, a także spowodować trudną atmosferę. W konsekwencji dystrybutorzy mogą się zacząć rozglądać za innym zajęciem, często u konkurencji. Skąd bierze się szum komunikacyjny? Jak sobie z nim radzić?

źródło: Pixabay

Takie zjawisko głównie wynika z braku prowadzenia dialogu na linii właściciel/zarząd – pracownicy – dystrybucja. „Hałas” w komunikacji biznesowej jest czynnikiem, który może generować błędy, kontrowersje, sprzeczne przekazy, odejścia, a w konsekwencji spadki. Tych można łatwo uniknąć za pomocą podjęcia odpowiednich kroków.

Współcześni menadżerowie są bardzo wymagający. Najnowszy raport Hays – „Rynek pracy 2022. Półroczny przegląd trendów” wskazuje, że aż 50% z nich byłoby skłonnych do zmiany pracy, gdyby przyszło im działać w niesatysfakcjonujących warunkach. A te są kwestią niezmiernie subiektywną.

Firmy poruszające się w branży sprzedaż bezpośrednia i marketing sieciowy (MLM) są świadome, iż trudno dziś mieć dobrych i zarazem lojalnych współpracowników, a tym bardziej liderów. A co ich mobilizuje do zmiany firmy? Otóż bardzo często brak komunikacji, która przekłada się na złą opinię oraz atmosferę w pracy i sprawia, że życie zawodowe staje się coraz mniej satysfakcjonujące.

Nowa rzeczywistość = nowe wyzwania

Postpandemiczny model pracy jest oparty na współpracy i daje większą swobodę działania zarówno firmom, jak i współpracownikom. Korzystanie z nowoczesnych narzędzi pomaga skutecznie wykonywać obowiązki niezależnie od miejsca przebywania. Jednocześnie brak codziennego, osobistego kontaktu z drugą osobą, może doprowadzić do szumu komunikacyjnego. Co potwierdza CEO agencji PR Commplace, która działa na rynku od ponad 25 lat:

– Konsekwencje szumu komunikacyjnego są ogromne – uważa Sebastian Kopiej. – Z jednej strony firmy borykają się z trudną sytuacją ekonomiczną. Rosnące koszty utrzymania biznesów mobilizują do zmian, ale też wpływają na ogólną niepewność. Ważne jest, by decydenci w tych trudnych czasach nie zapomnieli o pracownikach i dystrybucji. To oni są motorem napędowym wszelkich biznesów w branży DS/MLM. W wielu firmach brakuje wykwalifikowanych specjalistów w wąskich dziedzinach. Ich pozyskanie nie jest proste. Warto zatem zadbać o odpowiedni przepływ informacji w firmie. Na rynku dostępne są nowoczesne narzędzia, które pomogą utrzymywać stały kontakt ze współpracownikami i na bieżąco informować ich o planach spółki i zmianach, jakie mają miejsce. Doświadczony przedsiębiorca wie, że w dojrzałym biznesie nie ma miejsca na spekulacje – tłumaczy Kopiej.

W jaki sposób firmy mogą walczyć z szumem komunikacyjnym? Jednym ze sprawdzonych sposobów jest utworzenie wspólnej chmury, gdzie umieszczane będę wszelkie informacje. Gdy tylko czlowiek będzie potrzebował znaleźć dane – powinien być kierowany do chmury. Ta może być interaktywna. Za każdym razem, gdy ktoś kompetentny zamieści nowy dokument – współpracownik otrzyma powiadomienie. Przepływ informacji jest kluczowy z punktu widzenia wszystkich osób budujących biznes.

Postaw na komunikację wewnętrzną  

Sebastian Kopiej jest zdania, że kluczową rolę odgrywa regularnie prowadzona komunikacja wewnętrzna. – Sprawdzonym rozwiązaniem umożliwiającym sprawną komunikację jest korzystanie z newslettera, wydawanego raz bądź dwa razy w miesiącu. Ten powinien zawierać wszelkie informacje o wydarzeniach w firmie, jej planach, kluczowych inwestycjach. Wszystko to, co utwierdzi współpracownika w przekonaniu, iż działa w odpowiednim przedsiębiorstwiedodaje ekspert Commplace.

Eksperci radzą także, by unikać długiej komunikacji mailowej. Wiadomości tekstowe nie są w stanie przekazać mowy ciała. Ale jest na to sposób. Wiele firm coraz częściej korzysta z aplikacji do wideokonferencji. Podczas krótkiej rozmowy można wiele przekazać. Możliwość konwersacji twarzą w twarz z ekipą (nawet, gdy dzieli Was ekran) znacząco poprawia komunikację w firmie i przepływ informacji.

Jeśli Twoja firma MLM boryka się z szumem komunikacyjnym – koniecznie poszukaj nowych narzędzi, które pomogą Ci prowadzić skuteczny dialog ze strukturami. Tak, wiem… Powiesz, że przecież takie rzeczy to podstawa. Problem w tym, że od posiadania wiedzy do jej inteligentnego i skutecznego wdrożenia jest jeszcze daleka droga. Przecież, gdyby nie tylko gadali, ale jeszcze robili prezesi wszystkich upadłych w Polsce networków… Wielu networkerów nie musiałoby przechodzić do konkurencji.

Mogą Cię również zainteresować