Nie wystarczy samo zaoferowanie wartościowego produktu. Nasza witryna musi być wyjątkowa. Budując stronę internetową, z reguły skupiamy się na jej funkcjonalności. Chcemy, by pomagała nam np. w kreowaniu wizerunku, zdobywaniu nowych klientów oraz utrzymywaniu obecnych. Aby strona mogła spełnić wszystkie te założenia, musi być dobrze zaprojektowana i ergonomiczna – zgodna z zasadami web usability, a przy tym łatwa w obsłudze i estetyczna. Wszystkie jej elementy powinny być dokładnie przemyślane i zanalizowane jeszcze przed przystąpieniem do realizacji projektu, co pomoże nam uniknąć rozczarowań i niepotrzebnych kosztów.
Projektowanie stron internetowych
Zamawiając wykonanie strony internetowej u profesjonalisty, chcemy mieć pewność, że będzie ona spełniać wszystkie nasze oczekiwania. Często jednak nie do końca zdajemy sobie sprawę, jak ma wyglądać ta „idealna” witryna, jakie ma dawać możliwości użytkownikowi, jakie funkcje będą nam potrzebne. Zdarza się, że nasze potrzeby wychodzą na światło dzienne dopiero przy pracy nad realizacją projektu. Powoduje to wiele problemów – strona przestaje być intuicyjna w obsłudze dla użytkownika, występują niezgodności w funkcjonalności, czasem nawet trzeba budować witrynę całkowicie od nowa. Zwiększa się przez to czas wykonania projektu, a co za tym idzie – jego koszt.
– Wiele firm nie przykłada do etapu projektowania wystarczającej wagi – komentuje Michał Chołuj z firmy NETFACE, zajmującej się tworzeniem aplikacji internetowych. – Wydaje im się, że strona powstanie szybciej i pociągnie za sobą niższe koszty, jeżeli natychmiast zaczną się prace nad samą realizacją ich zamówienia. Tymczasem wprowadzanie zmian w trakcie programowania jest dużo bardziej czasochłonne i kosztowne.
Aby uniknąć przykrych niespodzianek, konieczne jest przygotowanie dokładnego i szczegółowego planu projektu. Dlatego ten pierwszy etap – projektowania stron internetowych, jest najważniejszy w pracy nad witryną, trzeba więc poświęcić na niego sporo czasu.
Co może nam dać makieta?
Na etapie projektowania dobrym rozwiązaniem jest przygotowanie makiety strony. Pozwala ona na dosłowne „zilustrowanie” wyglądu i funkcji witryny. Dzięki temu jesteśmy w stanie upewnić się, że strona spełni wszystkie nasze wymagania. Nie kupujemy kota w worku – makieta szczegółowo pokaże wszystkie funkcje strony, a każdy, nawet na pierwszy rzut oka nieistotny element, będzie drobiazgowo opisany w dokumentacji (specyfikacji funkcjonalnej i technicznej). Jeżeli będziemy chcieli dokonać zmian, na tym etapie pracy będzie to o wiele prostsze, szybsze i tańsze. Łatwiej zmienić makietę, niż wprowadzać korekty do gotowej już strony.
– Budowa witryny, która ma dobrze zaplanowaną strukturę, przedstawioną na makiecie, jest o wiele bardziej efektywna, niż wymyślanie rozwiązań na bieżąco podczas pracy –
Dodaje Chołuj. – Pracą nad stroną może się zajmować kilku programistów naraz, dzięki zaplanowaniu serwisu internetowego, można podzielić między nich obowiązki, co w rezultacie przyspiesza jego realizację. Klient jest zadowolony, ponieważ otrzymuje dokładnie ten produkt, który zamówił w oparciu o makietę.
Strona internetowa jest wizytówką firmy lub menedżera. Dobrze zaplanowana witryna, na której nie ma błędów, prezentująca uporządkowaną i logiczną treść, z pewnością będzie pozytywnie wpływać na nasz wizerunek.